بررسی کارکرد سیاست هزینه کرد درصدی از اعتبارات دستگاه های اجرایی در پژوهش و توسعه و آسیب شناسی آن

پیام:
چکیده:
امروزه دستیابی به علوم و فناوری های نوین و ثروت آفرینی از آن ها نه تنها بر شاخص های اقتصادی کشور در سطح بین المللی تاثیرگذار است، بلکه باعث افزایش اقتدار و امنیت ملی، تاثیرگذاری منطقه ای و جهانی کشور نیز می شود، بنابراین کشورهای مختلف بر سر سرمایه گذاری بیشتر در پژوهش و توسعه فناوری با یکدیگر در رقابت هستند. شاخص شدت پژوهش و توسعه نمایانگر میزان عزم و اراده کشورها برای سرمایه گذاری در پژوهش و توسعه است. بررسی آمار منتشر شده از میزان سرمایه گذاری کشورها در زمینه علم و فناوری بیانگر آن است که همواره بیش از پنجاه درصد مجموع سرمایه گذاری دنیا در پژوهش و توسعه توسط چهار قدرت بزرگ اقتصادی دنیا (آمریکا، چین، ژاپن و آلمان) صورت گرفته است.
با وجود تاکیدات اسناد بالادستی مبنی بر افزایش سهم هزینه کرد پژوهش و توسعه از تولید ناخالص داخلی به نسبت سه درصد، میزان سرمایه گذاری ایران در پژوهش و توسعه در سال های اخیر همواره در سطحی کمتر از یک درصد بوده است. از این رو سیاست گذار به منظور افزایش سرمایه گذاری در پژوهش و توسعه در بند ه ماده 16 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرد به گونه ای برنامه ریزی کند که سهم هزینه کرد پژوهش و توسعه از تولید ناخالص داخلی سالانه نیم درصد (5/ 0 درصد) افزایش یابد. دولت برای اجرای تکلیف مذکور در قوانین بودجه سال های 1390، 1391 و 1392 دستگاه های اجرایی را مکلف کرد درصدی از اعتبارات مشمول را در امور پژوهش و توسعه فناوری هزینه کنند. اجرای بهینه سیاست اختصاص درصدی از اعتبارات دستگاه های اجرایی در امور پژوهش و توسعه فناوری با چالش های روبه رو بوده است که می توان آن ها را در قالب دو دسته چالش های ناشی از ابهامات موجود در متن سیاست و چالش های ناشی از چگونگی اجرای سیاست طبقه بندی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1446739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!