آیا اولویت انتخاب رشته دستیاران پزشکی پذیرفته شده دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با نیازهای جامعه همخوانی دارد؟

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انتخاب رشته تخصصی توسط دستیاران اهمیت زیادی در ترکیب کادر پزشکی مورد نیاز در سیستم بهداشتی درمانی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه دارد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین اولویت انتخاب رشته دستیاران پزشکی پذیرفته شده در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با نیاز جامعه انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1392 روی 389 دستیار پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور انجام شد. اطلاعات فردی دستیاران، اولویت انتخابی و عوامل موثر در انتخاب رشته بوسیله پرسشنامه گردآوری شد. در یک مطالعه مقدماتی روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
بطور کلی از 389 دستیار تعداد 219 نفر(48%) زن و تعداد 92 نفر(5/24%) مجرد با میانگین سنی 8/4± 68/34 بودند. اولویت انتخابی دستیاران زن عبارت بودند از رادیولوژی، زنان و زایمان و قلب؛ و برای دستیاران مرد به ترتیب رادیولوژی، قلب و ارتوپدی بودند. در مجموع رادیولوژی(5/20%) و قلب (8/17%) و چشم پزشکی(2/9%) مهم ترین اولویت را داشتند. آزمون مجذور کای نشان داد که در برخی موارد بین اولویت های انتخابی دستیاران و ظرفیت پذیرش رشته های تخصصی تفاوت معنی داری مشاهده شد(05/0p<). همچنین بین اولویت های انتخاب تخصص دستیاران زن و مرد در برخی موارد تفاوت معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
شناسایی اولویت انتخاب رشته توسط دستیاران پزشکی می تواند تمایل به رشته های مختلف و همچنین توزیع کادر پزشکی در جامعه را مشخص نماید. یافته های این مطالعه اطلاعات مهمی برای مدیران بهداشت و درمان فراهم می آورد تا آنان با توجه به نیاز جامعه دانشجویان را برای انتخاب رشته های مورد نیاز راهنمایی و تشویق کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1448853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!