اثر روش های مختلف پرتوتابی بر بخش های مختلف پروتئین و تجزیه پذیری شکمبه ای و قابلیت هضم روده ای پروتئین کنجاله آفتابگردان

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: از پرتوتابی می توان به عنوان یک روش جایگزین برای فرآوری دانه های روغنی در تغذیه نشخوارکنندگان استفاده کرد.
هدف
این آزمایش به منظور مقایسه اثر برشته کردن و پرتوتابی گاما، الکترون، مایکروویو و مادون قرمز بر بخش های مختلف پروتئین و تجزیه پذیری شکمبه ای و قابلیت هضم روده ای پروتئین خام کنجاله آفتابگردان انجام شد.
روش کار
کنجاله آفتابگردان با پرتوهای مختلف فرآوری شد. از 4 راس گوسفند نر بالغ مغانی با متوسط وزن زنده 2 ± 61 کیلوگرم و دارای فیستولای شکمبه برای تعیین تجزیه پذیری شکمبه ای پروتئین خام کنجاله آفتابگردان با روش کیسه های نایلونی استفاده شد. قابلیت هضم روده ای و بخش های مختلف پروتئین به ترتیب با روش سه مرحله ای آنزیمی و سیستم کربوهیدرات و پروتئین خالص کرنل اندازه گیری شد.
نتایج
برشته کردن و روش های مختلف پرتوتابی بخش های A و B1 پروتئین در کنجاله آفتابگردان را کاهش و بخش B2 را افزایش دادند (05 /0>P). بیشترین مقدار بخش B3 و بخش C به ترتیب در کنجاله آفتابگردان پرتوتابی شده با مایکروویو و مادون قرمز مشاهده شد (05 /0>P). بیشترین و کمترین بخش سریع تجزیه (a) پروتئین به ترتیب در کنجاله آفتابگردان عمل-آوری نشده و کنجاله آفتابگردان پرتوتابی شده با مادون قرمز مشاهده شد (05/ 0>P). برشته کردن و روش های مختلف پرتوتابی مقدار بخش کند تجزیه (b)، ثابت نرخ تجزیه (c) و تجزیه پذیری موثر پروتئین خام کنجاله آفتابگردان را کاهش دادند (05/ 0>P). کمترین مقدار تجزیه پذیری موثر پروتئین در نرخ عبور 2، 5 و 8 درصد در کنجاله آفتابگردان پرتوتابی شده با گاما مشاهده شد (05/ 0>P). قابلیت هضم روده ای پروتئین کنجاله آفتابگردان به وسیله برشته کردن و روش های مختلف پرتوتابی افزایش یافت (05/ 0>P).
نتیجه گیری نهایی: پرتوتابی گاما و مادون قرمز در مقایسه با پرتوهای الکترون و مایکروویو اثر بهتری بر کاهش تجزیه پذیری شکمبه ای و افزایش قابلیت هضم روده ای پروتئین کنجاله آفتابگردان داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!