بررسی تولید آنزیم پروتئاز قلیایی توسط مخمر یاروویا لیپولیتیکا با استفاده از محیط کشت های مختلف

پیام:
چکیده:
مقدمه
پروتئاز های قلیایی از مهم ترین آنزیم های صنعتی محسوب می شوند و با توجه به کاربرد های فراوانی که در حذف آلاینده های محیطی و پیشبرد فرآیند های صنعتی دارند، مورد توجه پژوهشگران بسیاری قرار گرفته اند. هدف از این پژوهش، جداسازی و شناسایی مخمر بومی مولد آنزیم پروتئاز قلیایی و تعیین فعالیت آنزیم در این جدایه است.
مواد و روش ها
نمونه گیری از خاک، آب و پساب کارخانه های مختلف انجام شد. به منظور غربال گری گونه های مولد آنزیم پروتئاز قلیایی در ابتدا از محیط کشت پپتون آگار با اسیدیته قلیایی و محیط کشت میلک آگار استفاده شد. در مرحله بعد سنجش آنزیم با روش لوری انجام و اثر محیط کشت های مختلف در تولید آنزیم پروتئاز قلیایی بررسی شد. برای شناسایی بهترین گونه مولد، DNA جدایه استخراج و PCR انجام شد.
نتایج
از بین تمام جدایه ها، 27 جدایه مولد آنزیم پروتئاز قلیایی بودند و جدایه ای که بیش ترین تولید آنزیم پروتئاز قلیایی معادل 525 (واحد/ میلی لیتر) را داشت برای مراحل بعدی انتخاب شد. بیشینه تولید آنزیم پروتئاز قلیایی در محیط کشت YPG براث مشاهده شد. مقایسه توالی 18s rDNA مخمر جدا شده با توالی های موجود در پایگاه اطلاعات ژنومی حداکثر شباهت جدایه را با گونه یاروویا لیپولیتیکا نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به کاربرد های فراوان این آنزیم در صنعت و تولید نشدن آن در کشور، به نظر می رسد استفاده از سویه های محلی می تواند در دستیابی به تولید بالای آنزیم پروتئاز قلیایی مفید واقع شود. همچنین، با توجه به غیر بیماری زا بودن سویه معرفی شده و تولید بالای آنزیم می توان این سویه را به عنوان سویه صنعتی مناسب معرفی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1449154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!