احساس امنیت در فضاهای شهری، مورد؛ شهر سرخس

پیام:
چکیده:
فضاهای شهری عرصه وقوع ناهنجاری های شهری هستند در نتیجه شاهد عدم وقوع امنیت در شهر هستیم. امنیت یکی از نیازهای اساسی برای تکامل بشری است. بنابر این شناسایی کمی و کیفی شاخص ها و عوامل موثر بر ویژگی های محیطی و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی شهروندان امری ضروری می نماید. هدف این پژوهش سنجش امنیت در مناطق شهری سرخس می باشد. پژوهش حاضر بر آن است تا با مقایسه تطبیقی مناطق شهری سرخس میزان امنیت اجتماعی را در این مناطق مورد ارزیابی قرار دهد. برای دستیابی به هدف پژوهش که ابعاد امنیت اجتماعی را پوشش دهند 5 مولفه (امنیت جانی، امنیت مال، امنیت در فضاهای شهری، نقش پلیس در امنیت، اعتماد اجتماعی) که هر یک دارای معیارهای می باشند در نظر گرفته شد. روش پژوهش توصیفی-تحلیل و پیمایشی است. جامعه آماری شامل ساکنان 54-15 ساله در شهر سرخس می باشد که به روش خوشه ایتعداد نمونه 248 نفری مورد بررسی قرار گرفته اند. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع اوری و با استفاده از مدل Vikor تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته های پژوهش نشان می دهد که مولفه مربوط به احساس امنیت فضاهای شهری در همه مناطق شهری مورد مطالعه وضعیت بهتری نسبت به دیگر مولفه های مورد مطالعه می باشد. مناطق دو و سه شهر سرخس از بیشترین احساس امنیت جانی برخوردارند. مولفه نیروی انتظامی در مناطق 1، 4، 5 بیشترین تاثیر را در احساس امنیت شهروندان دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1451218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!