ارزیابی کارآیی آزمایشگاه های تشخیص طبی اصفهان به کمک روش تحلیل پوششی داده ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مقایسه چند معیاره بین آزمایشگاه ها، برای مدیریت آزمایشگاه ها جهت بهبود عملکردشان و برای سیاستگذاران جهت تصمیم گیری استراتژیک مهم می باشد. در این مطالعه جنبه هایی از کارایی مورد نظر است که فراتراز ارزیابی سنتی توسط چک لیست می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه، پس از شناسایی معیار های موثر، مدل جامع ارزیابی کارایی ارائه و کارایی هر یک از آزمایشگاه ها در استفاده از منابع شامل پرسنل، مواد و تجهیزات، فضا و تاسیسات محاسبه شد. از روش تحلیل پوششی داده هاData Envelopment Analysis (DEA) و مدل خروجی محور (Output Oriented) با بازده ثابت نسبت به مقیاسConstant return to Scale (CRS) برای ارزیابی کارایی آزمایشگاه ها استفاده می شود.
یافته ها
شاخص های ورودی در این پژوهش انواع هزینه ها شامل: دستمزد پرسنل، هزینه مواد، هزینه تجهیزات، هزینه فضا و تاسیسات و شاخص های خروجی، تعداد پذیرش، درآمد آزمایشگاه و رعایت استانداردهای لازم شامل: استاندارد های فیزیکی: کارکنان، تجهیزات و مواد، فضا و تاسیسات، فرآیند: ایمنی، فرایند قبل از آزمایش، فرایند انجام آزمایش، کنترل کیفیت، فرایند پس از آزمایش، سیستم ها: خرید و انبارداری، ارتباطات، اطلاعاتی بود.
نتیجه گیری
با کاربرد روند فوق برای مقایسه عملکرد 18 آزمایشگاه منتخب نشان داده شد که تنها 17 درصد کارآ می باشند. از مدل ارائه شده و با تحلیل نتایج می توان علل عدم کارآیی و سیاست های بهبود عملکرد را نیز استنتاج نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!