نقش دو زبانه بودن در تفکر خلاق و عملکرد خلاقانه

پیام:
چکیده:
زمینه
تحقیقات انجام شده در مورد نقش دو زبانگی و خلاقیت آثار متناقضی را به همراه داشته است. بخشی از این محدودیت ها به نحوه سنجش خلاقیت اشاره می کند. اکثر تحقیقات انجام شده در این حوزه از آزمون های خود سنجی خلاقیت یا تفکر خلاق و واگرا به عنوان نشانگری برای خلاقیت استفاده کرده اند. این در حالی است که تحقیقات جدید دال بر همبستگی ضعیف بین عملکرد واقعی خلاقیت و آزمون های فوق الذکر هستند. این پژوهش با استفاده از ابزارهای سنتی و جدید خلاقیت به بررسی نقش دو زبانه بودن بر خلاقیت پرداخته است.
هدف
هدف این پژوهش مقایسه دانشجویان دو زبانه و یک زبانه در ابعاد آزمون تفکر خلاق تورنس و عملکرد واقعی خلاقیت بود.
روش
طرح این پژوهش از نوع تحقیقات مقطعی بوده و شیوه جمع آوری داده ها به صورت همزمان صورت گرفت. برای کنترل آثار مربوط به تحصیلات از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی (103 نفر دو زبانه و 103 نفر یک زبانه) استفاده شد. از آزمون تصویری خلاقیت تورنس برای سنجش توان خلاقیت و از سنجش توافقی برای سنجش عملکرد خلاقانه استفاده شد.
یافته ها
تحلیل واریانس چند متغیره نشانگر برتری دانشجویان دو زبانه ها در سه بعد آزمون تفکر خلاق تورنس(سیالی، بسط، اصالت) بود. بین دو زبانه ها و یک زبانه ها در دو بعد دیگر تفکر خلاق (انتزاعی بودن عناوین و بسته بودن پیش رس) تفاوتی معنادار وجود نداشت. همچنین هیچ تفاوت معنی داری در عملکرد واقعی خلاقیت (فن سنجش توافقی) بین دو زبانه ها و یک زبانه ها وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش دال بر این بود که وقتی خلاقیت توسط آزمون هایی نظیر تفکر واگرای تورنس، که آزمونی برای سنجش توان خلاقیت (نه عملکرد) است، مورد سنجش می گیرد دو زبانه ها نسبت به تک زبانه ها برتری خفیفی نشان می دهند. اما وقتی خلاقیت توسط آزمون های عملکردی خلاقیت مورد سنجش قرار می گیرند، این برتری دیگر وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!