مقایسه تحولی نظریه ذهن در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری

پیام:
چکیده:
زمینه
جنبه ای از شناخت اجتماعی که در سال های اخیر توجه فزاینده ای را به خود جلب کرده، تحول نظریه ذهن در کودکان است. این توانایی برای کارکرد اجتماعی مهم است و به کودکان کمک می کند تا روابط شان با دیگران را هماهنگ کنند. این پژوهش با هدف مقایسه تحولی نظریه ذهن در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی (سن، جنسیت، تحصیلات والدین و وضعیت اقتصادی خانواده) انجام شد.
روش
این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری آن همه دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری شهر قوچان بودند که در سال تحصیلی 92-1391 به تحصیل اشتغال داشتند. انتخاب نمونه از طریق روش نمونه گیری در دسترس انجام شد و از بین دانش آموزان با ناتوانی یادگیری که در مرکز آموزش وتوان بخشی مشکلات ویژه یادگیری امید قوچان دارای پرونده بودند، 80 نفر انتخاب شدند، همچنین 80 نفر از دانش آموزان عادی نیز که به لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی با گروه دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری همگن بودند، انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق آزمون نظریه ذهن (فرم 38 سوالی) و پرسش نامه محقق ساخته انجام شد.
یافته ها
برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس، آزمون تی برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که بین نمره های کلی نظریه ذهن و سطوح آن (سطح 1، 2 و 3) در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری تفاوت وجود دارد (01 /0 >P). دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در مقایسه با دانش آموزان عادی در تکالیف نظریه ذهن عملکرد ضعیف تری دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!