استفاده از تحلیل عاملی تاییدی برای ارزیابی ساختار سوالات نسخه فارسی پرسشنامه SF-36 در افراد سالم و افراد دارای بیماری های مزمن

پیام:
چکیده:
مقدمه
این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی نسخه فارسی پرسشنامه SF-36 در افراد سالم و افراد دارای بیماری مزمن انجام شد.
روش کار
در مطالعه مقطعی حاضر 585 فرد مبتلا به بیماری های مزمن و 642 فرد سالم بالای 18سال به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از تکمیل پرسشنامه مذکور توسط شرکت کنندگان در مطالعه، جهت تعیین روایی و پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. همچنین از آزمون تی برای مقایسه میانگین نمره ابعاد پرسشنامه در دو گروه استفاده شد.
نتایج
در گروه افراد دارای بیماری های مزمن بیشترین میانگین مربوط به نمره بعد عملکرد اجتماعی بود (48/18±11/43). در مقابل برای افراد سالم میانگین نمره بعد سرزندگی بیشتر از سایر ابعاد دیده شد (95/9±83/50). با انجام آزمون تی مشخص شد که اختلاف میانگین در تمام ابعاد به جز بعد محدودیت ناشی از مشکلات عاطفی برای افراد سالم و بیمار معنی دار است. ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد هشت گانه در گروه افراد سالم در بازه 68/0 تا 90/0 متغیر بود که حاکی از پایایی قابل قبول برای مقیاس است، این ضریب برای ابعاد هشت گانه در گروه افراد بیمار بین 66/0 و 91/0 قرار گرفت. در تحلیل عامل تاییدی و با استفاده از شاخص های نیکویی بر ازش مدل مشخص گردید که در گروه افراد بیمار ساختار هشت عاملی پیشنهاد شده توسط سازنده تایید نمی شود و در گروه افراد سالم نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که الگوی 8 عاملی بر ازش قابل قبولی بر داده ها دارد.
نتیجه گیری
تحلیل عاملی تاییدی یک روش موثر برای بررسی ساختار ابعاد پرسشنامه SF-36 در بین گروه های مختلف است. به همین جهت محققان باید در هنگام استفاده از این پرسشنامه محتاط باشند و در ابتدا روایی و پایایی آن را در زیرگروه های مختلف چک کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!