بررسی میزان تکمیل شدن گزارش های الکترونیکی بیمار در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی سمنان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
علی رغم مزایای سیستمهای رایانه ای، ارایه دهندگان مراقبت سلامت در استفاده از این سیستم تعلل می ورزند و بخشهایی از پرونده های رایانه ای و گزارشهای آن ناقص می ماند که باعث به وجود آمدن شکافهای اطلاعاتی می شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان تکمیل شدن گزارشهای الکترونیک و دلایل آن از دیدگاه کارکنان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سمنان می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی، 2499998 گزارش الکترونیک توسط چک لیستی که براساس مطالعه متون علمی انواع اطلاعات هویتی و بالینی را بررسی می کرد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین نگرش کارکنان بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان توسط پرسش نامه ای پژوهشگر ساخته که روایی آن بر اساس تایید صاحب نظران و پایایی آن بر اساس آزمون و بازآزمون تایید شده بود، ارزیابی شد.
یافته ها
100% برخی از اطلاعات بالینی و هویتی ثبت نمی شدند. 58/7% کارکنان نبود مقررات مشخص و 54/7% نامناسب بودن فرمهای الکترونیک را از دلایل آن گزارش کردند. 24/1% تدوین دستورالعمل شفاف، و 15/6% ایجاد برنامه های نظارتی را به عنوان راهکارهایی جهت تکمیل گزارشهای الکترونیک ارایه کردند.
نتیجه گیری
کارکنان، عوامل انسانی و سازمانی را از مهمترین عوامل تاثیرگذار روی کیفیت گزارشهای الکترونیک گزارش کردند. به نظر می رسد، سرمایه گذاری در زمینه آموزش کادر بالینی، حمایت مدیریت جهت تدوین خط مشی های مربوط، مشارکت متخصصان فناوری اطلاعات سلامت در طراحی فرمهای الکترونیکی، و استفاده از فناوری های پیشرفته جهت ثبت اطلاعات برای کارکنان پرمشغله، از جمله راهکارهایی هستند که می توانند بسیاری از نواقص گزارشهای الکترونیکی را برطرف کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
288
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!