استراتژی های گفتگو در تعامل پزشک با بیمار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعه تعامل پزشک - بیمار از زوایای مختلف قابل ارزیابی است. تحقیق حاضر به ارزیابی این موضوع از منظر بیمار «رقیب» می پردازد.
روش کار
روش مورد استفاده در این تحقیق تحلیل گفتگو است که در آن 33 مشاوره از 50 مشاوره ضبط شده درمانگاهی در بیمارستان شهید فقیهی شیراز مورد تحلیل قرار گرفت. بر این اساس با روشی توصیفی- تحلیلی مبتنی بر تحلیل گفتگو به استخراج راهبردهای گفتگوی پزشک و بیمار رقیب با یکدیگر پرداخته است.
یافته ها
نتایج داده ها نشان می دهد که بیماران از چهار استراتژی تردید، پذیرش، کسب اطمینان، و چانه زنی استفاده می کنند. متناظر با هر استراتژی نیز پزشکان از استراتژی های توجیهی/اقناعی، انذاری، قطعیت، و اگر... باید استفاده می کنند. علاوه بر این، پزشکان از سه استراتژی بازبینانه، اغماض و عبور، و دفع نیز استفاده می کنند که مبتنی بر رابطه نابرابر و اعمال یک سویه قدرت از سوی پزشک است.
نتیجه گیری
نکته مهم در این زمینه این است که هر چه تعامل بین پزشک و بیمار شفاف و مبتنی بر تعامل فعال باشد، بیمار اعتماد بیشتری به این تعامل دارد و استراتژی «پذیرش» یا تبعیت برای بیمار و «انذار» برای پزشک رقم می خورد. این استراتژی نوعی رویکرد مشارکت جویانه است که در آن بیمار و پزشک به تبادل شفاف اطلاعات می پردازند و کمک به فرآیند تشخیص و درمان به طور خاص تبعیت بیمار می کند. با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی استفاده از رویکردهای مشارکتی در مشاوره ها هم رضایت طرفین تعامل را تامین خواهد کرد و هم باعث می شود که بیمار بیشترین نفع را از مشاوره ببرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!