تامین مالی خدمات درمانی بهمصدومین ترافیکی درایران: چالش ها و راهکار

پیام:
چکیده:
مقدمه
حوادث ترافیکی، اولین علت مرگ در ایران است و بنا به همین ضرورت در برنامه های چهارم و پنجم توسعه، قوانینی در ماده های 92 و 37 برای ارائه خدمات فوری و رایگان به مصدومین حوادث ترافیکی لحاظ شده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین چالش های تامین مالی خدمات درمانی مصدومین حوادث ترافیکی و ارائه راهکار جهت رفع این چالش ها انجام شده است.
روش ها
در این مطالعه کاربردی، از روش کیفی پدیدارشناسی استفاده شده است. کلیه مصاحبه ها در سال 1392 و به صورت نیمه ساختار یافته با 36 نفر از مدیران وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی، بیمارستان های تخصصی تروما و بیمه های پایه صورت گرفت. نمونه گیری به روش سهمیه ای، هدفمند و گلوله برفی بود. تحلیل داده های کیفی به روش تحلیل چارچوبی داده ها و با استفاده از نرم افزار 5.2 Atlas.ti انجام گرفت.
نتا یج: در نتیجه تحلیل داده های کیفی، 3 مفهوم اصلی، 14 کد و 4 زیرکد استخراج گردید. مفاهیم اصلی چالش های تامین مالی خدمات درمانی مصدومین حوادث ترافیکی مربوط به حوزه های تجمیع مالی، انباشت و توزیع منابع مالی و خرید خدمت بودند.
بحث و نتیجه گیری
ایجاد فرآیندی جهت تسهیل وصول مناسب تر منابع ماده 92 در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تدوین بسته خدمات برای مصدومین موضوع ماده 92 و اعمال نظارت قوی جهت افزایش کیفیت خدمات از جمله راهکارهای به دست آمده از این مطالعه می باشند که امید است با به کارگیری آن ها، پایداری در تامین مالی و کیفیت در ارائه خدمات به مصدومین حوادث ترافیکی حاصل گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p1457489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!