تاثیر اسید آلی، پروبیوتیک و عصاره الکلی سرخارگل بر میکروفلور روده و سیستم ایمنی جوجه های گوشتی

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه

شیوع وگسترش بیماری های باکتریایی موجب افزایش مصرف آنتی بیوتیک ها شده که متعاقبا افزایش مقاومت باکتریایی در برابر مصرف آنتی بیوتیک های مرسوم را به همراه داشته است.

هدف

به منظور بررسی و مقایسه اثر اسید آلی Selko- pH، پروبیوتیک پریمالاک و عصاره الکلی سرخارگل بر سیستم ایمنی جوجه های گوشتی، آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 3 تکرار بر روی 120 قطعه جوجه یک روزه نر سویه راس (308) در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفت.

روش کار

تیمار های مورد مطالعه شامل اسید آلی Selko- pH (که تا روز 14، اسید آلی را به صورت مستمر و سپس 8 ساعت در 24 ساعت به میزان 1 در هزار در آب آشامیدنی دریافت کردند)، پروبیوتیک (جوجه ها تا سن 14 روزگی به صورت آشامیدنی و سپس به صورت مخلوط در خوراک دریافت نمودند)، عصاره الکلی سرخارگل (به میزان 1 در هزار در آب آشامیدنی) و تیمار شاهد (بدون مواد افزودنی) بودند.

نتایج

تمامی تیمارهای افزودنی سبب افزایش وزن نسبی بافت های لنفاوی طحال و بورس شدند که این افزایش فقط در تیمار سرخارگل اختلاف معنی داری را نشان داد (001/ 0>p). داده های حاصل از تست پادتن علیه گلبول های قرمز گوسفند و نسبت های هتروفیل به لنفوسیت نیز نشان داد که تمامی تیمارهای مورد مطالعه، بجز تیمار اسید آلی، تفاوت معنی داری از نظر پاسخ سیستم ایمنی اختصاصی و سلولی با تیمار شاهد داشتند (001/ 0>p). شمارش باکتری های دستگاه گوارش نیز حاکی از افزایش معنی دار میزان باکتری های لاکتوباسیلوسی مستقر در روده جوجه ها در تیمارهای اسید آلی و پروبیوتیک بود (001/ 0>p).
نتیجه گیری نهایی: افزودنی های خوراکی استفاده شده در این آزمایش قابلیت بهبود سیستم ایمنی را دارا هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 299
لینک کوتاه:
magiran.com/p1458181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!