تعیین جدایی بین چارت دیتوم و بیضوی مرجع WGS84 با استفاده از آنالیز داده های ارتفاع سنجی ماهواره های Topex/Poseidon، Jason-1 و مشاهدات تاید گیج های ساحلی: مطالعه موردی خلیج فارس و دریای عمان

پیام:
چکیده:
در هیدروگرافی سنتی معمولا چارت دیتوم با استفاده از آنالیز طیفی مشاهدات تاید گیج های ساحلی و بر اساس پایین ترین سطح آب بدست آمده از این داده ها تعیین می شود. این در حالی است که با توجه به اختلاف بین دامنه و فاز مولفه های جزرومدی در نقاط مختلف، چارت دیتومی که به این صورت تعیین می شود تنها بیانگر چارت دیتوم در محل نصب تایدگیج و اطراف ساحل بوده و برای منطقه ی عمق یابی که چند ده کیلومتر دور از ساحل می باشد معیار صحیحی نخواهد بود. در این تحقیق به تعیین مدل جدایی بین چارت دیتوم و بیضوی مرجع WGS84 با استفاده از داده های ماهواره ی Topex/Poseidon بین سال های2003-1992 و Jason-1 برای بازه ی زمانی 2008-2002 و اطلاعات تاید گیج های ساحلی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان پرداخته شده است. در این تحقیق روش جدیدی برای جدایی بین چارت دیتوم و بیضوی مرجع با تلفیق داده های ارتفاع سنجی ماهواره ای و اطلاعات تایدگیج های ساحلی ارائه شده است. برای تعیین این مدل تغییرات تراز آب دریا در اثر جزرومد، حرکت قطبی و حرکات صفحات تکتونیکی و همچنین تمام مولفه های موثر در پتانسیل جزرومد از مولفه هایی با تاثیر زیاد (M2،S2،K1،O1) تا مولفه هایی با تاثیر کمتر مانند مولفه هایی با پریود14روزه، ماهیانه، نیم سالیانه، سالیانه و 5/ 8 سالیانه و 6/ 18 سالیانه به عنوان 30 فرکانس موثر در منطقه مورد نظر در نظر گرفته شده اند. جدایی بین چارت دیتوم و بیضوی مرجع از طریق مقایسه داده های تایدگیج و ارتفاع سنجی ماهواره ای برای بازه ی زمانی 2005-2002 انجام شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p1460788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!