تاثیر برخی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک بر ویژگی های کمی دارمازو (Quercus infectoria Oliv.) در منطقه شینه استان لرستان

پیام:
چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر برخی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک بر مشخصات کمی دارمازو (Quercus infectoria) انجام شد. 36 قطعه نمونه دایره ای شکل به مساحت 10 آر به صورت تصادفی در فرم های مختلف زمین در منطقه مورد مطالعه انتخاب و مشخصه های کمی ازقبیل تعداد، ارتفاع، قطر برابر سینه و قطر تاج درختان در داخل هر یک از قطعات نمونه اندازه گیری شد و در قالب طرح کامل تصادفی با 12 تیمار و سه تکرار برداشت شد. همچنین 36 پروفیل خاک در داخل قطعات نمونه حفر شد. بررسی همبستگی بین مشخصات کمی درختان با عامل های خاکی با استفاده از رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام به گام انجام شد. نتایج به دست آمده از تجزیه واریانس نشان داد که بین تیمارهای مختلف در سطح اطمینان 99 درصد اختلاف معنی دار وجود دارد. همچنین مقایسه میانگین مشخصات کمی و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک تیمارهای مختلف با استفاده از آزمون دانکن نشان داد که ازنظر تعداد درخت، ارتفاع، قطر برابر سینه، قطر تاج، عمق خاک، درصد رطوبت اشباع، درصد کربن آلی، فسفر و پتاسیم قابل جذب و درصد شن و رس، دره ها و دامنه های شمالی در وضعیت بهتری قرار دارند. ازنظر درصد مواد خنثی شونده، یال های جنوبی بیشترین مقدار را به خود اختصاص دادند. رابطه بین مشخصات کمی با عمق خاک، درصد رطوبت اشباع، درصد کربن آلی، فسفر و پتاسیم قابل جذب از نوع همبستگی مثبت و معنی دار و با درصد مواد خنثی شونده همبستگی منفی و معنی دار بود. درمجموع می توان گفت با افزایش عمق خاک، درصد رطوبت اشباع درصد کربن آلی، فسفر و پتاسیم قابل جذب، شرایط مطلوب تری برای رشد و افزایش صفات کمی دارمازو به وجود آمده است و برعکس، افزایش درصد مواد خنثی شونده باعث کاهش ویژگی های کمی دارمازو شده است، بنابراین می توان چنین استنباط کرد که حضور و پراکنش درختان دارمازو در منطقه مورد مطالعه با ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک همبستگی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
234
لینک کوتاه:
magiran.com/p1463346 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!