مدل سازی جذب سالیانه کربن اتمسفری توسط نهال های کلن صنوبر هیبریدی (Populus euramericana 488) با استفاده از معادلات رشدسنجی

پیام:
چکیده:
مدل سازی رشدسنجی نهال های کلن صنوبر هیبریدی تحت کشت منجر به افزایش دقت برآورد تولید خالص و ترسیب کربن در مقیاس وسیع می شود که برای ارزیابی و انتخاب نهال های برتر به منظور فروش بیشتر برای تامین منابع سلولزی و ذخایر انرژی زیستی به کار می رود. بدین منظور 25 قلمه از نهال کلن مورد مطالعه (P. euramericana 488) در اسفند 1391 با 3 تکرار در کرت های 1×1 متر مربع در نهالستان تلوکلای ساری کاشته شدند. در دی 1392 از هر کرت تعداد 10 نهال مشتمل بر دو طبقه قطری (2-1/1 و 1-0 سانتی متر) انتخاب شدند. از هر طبقه با توجه به تعداد و توزیع قطری پایه های موجود به ترتیب 24 و 6 پایه با ریشه از خاک خارج شدند، ریشه و ساقه نهال ها از هم جدا شده و طی 48 ساعت در دمای 85 درجه سانتی گراد در آون خشک شدند. برای مدل سازی از دو متغیر قطر یقه و ارتفاع کل استفاده شد. نتایج مدل سازی نشان داد مدل چند متغیره مشتمل بر لگاریتم قطر، لگاریتم ارتفاع و مربع لگاریتم قطر با میانگین ضریب کربن 44/0=[C] مدل بهینه تخمین ترسیب کربن (056/1 = CF; 732/0 = R2adj) برای انتخاب نهال های برتر می باشد. مدل مذکور در اوایل دوران رشد دارای دقت قابل ملاحظه و اعتبار محاسباتی بوده و به عنوان معیار بارز برای ارزیابی استاندارد و انتخاب نهال های برتر کلن صنوبر مورد مطالعه در یک مدیریت بهینه در راستای اهداف توسعه پایدار محسوب شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1465512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!