مطالعه موردی کاربرد ویناس برفرآیند تولید کمپوست در فازهای مختلف (در طی تولید و پس از تولید کمپوست)، در مجتمع بازیافت پسماند شهری آراد کوه تهران

پیام:
چکیده:
ویناس ماده ای قهوه ای رنگ و محصول تولید صنعتی الکل از ملاس ها است. ویناس می تواند با داشتن مواد آلی و عناصر معدنی زیاد به عنوان مکمل برای افزایش کیفیت کود کمپوست استفاده گردد. این تحقیق با هدف بررسی کاربرد ویناس در سطوح مختلف بر شاخص های تولید کمپوست (دما، جمعیت میکروبی، نیتروژن، کربن، نسبت C/N، نیترات، pH و EC) و زمان تولید در در فازهای مختلف (در طی تولید و پس از تولید کمپوست)به مدت پنج ماه در مجتمع بازیافت پسماند شهری آراد کوه (تهران) انجام شد. تولید کمپوست از مواد زائد جامد شهری به روش هوادهی توده ثابت انجام شد. حجم هوادهی در این تحقیق 6/0 لیتر هوا به ازای هر لیتر ماده زائد در دقیقه بود. نتایج نشان داد کمترین زمان رسیدن به دمای ترموفیلیک را تیمار 30 میلی لیتر ویناس برای هر کیلوگرم مواد اولیه(C3)و بیشترینراتیمار شاهد(C0)داشت.کاربرد ویناس مقدار نیتروژن کلرا در فاز اول و دوم افزایش داد. تیمار C3 دارای بیشترین و تیمار C0دارای کمترین جمعیت میکروبی بودند. pHو ECتا ماه دوم در تیمارهای C3و 20 میلی لیتر ویناس برای هر کیلوگرم مواد اولیه(C2)افزایش و در ماهای سوم تا پنجم کاهش یافت. در فاز دوم در تیمارهای ویناسی افزایش pHو در تیمار C0کاهش pH مشاهده گردید. تیمارC3در فاز اول بیشترین مقدار نیترات را داشت و در فاز دومنیز تیمار C0 بیشترین مقدار نیترات را داشت. در نهایت مشخص شد کهتیمار C3 وC2برای اضافه کردن به بستر پسماندهای آلی مناسب می باشد و این تیمارها مدت تولید کمپوست را تا دو ماه کاهش دادند. فاز دوم به دلیل عدم توان افزایش قابل ملاحظه نیتروژن نیتراتی و همچنین افزایش pHدر مقایسه با فاز اول مناسب نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
708
لینک کوتاه:
magiran.com/p1466031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!