تاثیر تثبیت RGD بر زیست سازگاری داربست اکسید سلولز برای مهندسی بافت استخوان

پیام:
چکیده:
مقدمه
از کارافتادگی بافت های انسانی ناشی از انواع آسیب دیدگی ها، یکی از پرهزینه ترین و جدی ترین مشکلات در سلامت انسان است و اثر مستقیم بر کیفیت زندگی دارد. مهندسی بافت، به عنوان یک استراتژی مبتنی بر داربست، از جمله حوزه های تحقیقاتی امیدوار کننده ای است که می تواند علاوه بر فراهم کردن بافت و ارگان برای پیوند، چشم انداز جدیدی را برای درمان بیماران باز کند. دانشمندان حوزه های مختلف کوشیده اند تا با وظیفه مند کردن داربست، به تعاملات سطحی سلول های خاص دست یابند.
روش ها
پودر سلولز با استفاده از گاز 2NO اکسید شد و داربست متخلخل به روش پرس خشک آماده گردید. پپتید RGD به سطح داربست متصل گردید تا یک داربست هیبریدی ساخته شود. داربست با(FTIR (Fourier transform infrared spectroscopy و میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM یا Scanning electron microscope) مشخصه یابی شد و زیست سازگاری آن با استفاده از آزمون (MTT (3-(4،5-dimethylthiazol-2-yl)-2،5-diphenyltetrazolium bromide ارزیابی گردید. نتایج FTIR، اکسیداسیون سلولز و تشکیل پیوند بین سطح داربست و RGD را تایید کرد. ریزساختار متخلخل با اندازه ی تخلخل مناسب نیز به تایید SEM رسید.
یافته ها
آنالیز سلولز اکسید شده با FTIR، حاکی از اکسیداسیون موفق پودر و اتصال پپتید RGD به آن از طریق گروه های کربوکسیل بود. اندازه ی حفرات داربست نیز برای ورود سلول ها مناسب بود. با اندازه گیری فعالیت متابولیکی سلول ها با استفاده از آزمون MTT مشخص گردید که تثبیت RGD بر سطح داربست، اثر قابل توجهی بر تکثیر سلولی داشته است.
نتیجه گیری
ساختار متخلخل و زیست سازگاری زیاد، از مزایای داربست هیبریدی ساخته شده بود. اکسیداسیون سلولز، شرایط مناسبی را برای تثبیت RGD بر سطح داربست و در نتیجه، بهبود زیست سازگاری آن فراهم کرد. به علاوه، وجود حفرات با اندازه ی مناسب برای ورود استئوبلاست ها، داربست را کاندیدای خوبی برای مهندسی بافت استخوان کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1597 تا 1606
لینک کوتاه:
magiran.com/p1468870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!