بررسی میزان شیوع عفونت های درماتوفیتی در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان کوهرنگ در سال های 1393 و 1394

پیام:
چکیده:
مقدمه

هدف از انجام این مطالعه، تعیین شیوع نسبی عفونت های درماتوفیتی در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان کوهرنگ در سال 1394- 1393 بود.

روش ها

در این مطالعه، تعداد 891 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی از نظر وجود ضایعات سطحی مشکوک بررسی و از افراد دارای ضایعه نمونه گیری به عمل آمد و با روش های مطالعه ی مستقیم و کشت، از نظر وجود عناصر قارچی مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

از 4313 دانش آموز مقطع ابتدایی، تعداد 891 نفر مورد بررسی قرار گرفتند و از 40 نفر دارای ضایعه ی مشکوک به عفونت قارچی، نمونه گیری به عمل آمد. در این میان، تعداد 10 مورد مثبت تشخیص داده شد. موارد مثبت عبارت از 8 مورد درماتوفیت شامل 5 مورد Trichophyton verrucosum، 1 مورد Microsporoum canis، 1 مورد Miorosporum gypseum، 1 مورد Trichophyton violaseum و 2 مورد غیر درماتوفیت شامل جنس Malassezia عامل Pityriasis بودند.

نتیجه گیری

70 درصد موارد ابتلا در قشر ضعیف از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین از نظر بهداشت ظاهری قرار داشتند که مهم ترین علت آن، می تواند بهداشت پایین و سبک زندگی دامداری و کشاورزی در این خانواده ها باشد. با توجه به زئونوز بودن Dermatophytosis، بدیهی است که سبک زندگی در این طبقه ی اجتماعی تاثیر به سزایی در بروز این بیماری ها دارد. کشاورزی و دامداری و نیز زندگی نزدیک با سایر حیوانات از جمله گربه و سگ در کنار سطح بهداشت و آگاهی پایین، از عوامل زمینه ساز مهم در ابتلا به درماتوفیتوز می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1618 تا 1627
لینک کوتاه:
magiran.com/p1468876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!