مقایسه ی اثربخشی محلول پدوفیلین 25 درصد با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان

پیام:
چکیده:
مقدمه
زگیل تناسلی یک بیماری شایع قابل انتقال از راه جنسی است. با توجه به علایم ناخوشایند بیماری، شانس انتقال بالا و احتمال بروز دیسپلازی و بدخیمی، درمان بیماران ضروری به نظر می رسد. روش های متعددی جهت درمان زگیل تناسلی مورد استفاده قرار گرفته اند که از بین روش های درمانی موجود، پودوفیلین و کرایوتراپی شایع ترین درمان های مورد استفاده هستند. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه ی اثربخشی دو روش درمانی و تعیین روش ارجح برای درمان زنان مبتلا به زگیل تناسلی بود.
روش ها
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی زنان مبتلا به زگیل تناسلی خارجی مراجعه کننده به کلینیک خاتم الانبیای (ص) شهر یزد بین سال های 92-1391 انجام شد. در مجموع، 60 نفر وارد مطالعه شدند که 30 بیمار تحت درمان با کرایوتراپی و 30 بیمار تحت درمان با محلول پدوفیلین 25 درصد قرار گرفتند. بیماران به صورت هفتگی تا بهبود کامل ضایعات، تحت معاینه و درمان قرار داشتند و مصرف دارو هفته ای یک بار تا پاک شدن کامل ضایعات و یا حداکثر دوره ی 6 هفته ای ادامه داشت. در هر جلسه، میزان بهبودی، تعداد ضایعات و عوارض جانبی احتمالی در پرسش نامه ای که بدین منظور طراحی شده بود، ثبت می شد.
یافته ها
در مجموع، 60 نفر در محدوده ی سنی 51-17 سال بررسی شدند که 53 نفر از آن ها متاهل و 7 نفر مجرد بودند. از لحاظ وضعیت ابتلای زوجین، 21 نفر مبتلا و 32 نفر غیر مبتلا بودند. در معاینه ی اولیه که از هر بیمار صورت گرفت، 36 نفر (0/ 60 درصد) درگیری در ناحیه ی ژنیتال، 10 نفر (7/ 16 درصد) درگیری در ناحیه ی آنال و 14 نفر (3/ 23 درصد) درگیری هر دو ناحیه ی آنال و ژنیتال داشتند. متوسط زمان بهبود کامل ضایعات، 9/ 2 هفته برای پودوفیلین و 4 /3 هفته در گروه کرایوتراپی بود. در مجموع، 6/ 46 درصد از گروه کرایوتراپی و 0 /23 درصد در گروه پدوفیلین عارضه دار شدند که بیشترین شیوع عوارض در هر دو درمان یک هفته بعد از درمان بود.
نتیجه گیری
میزان جلسات درمانی مورد نیاز در گروه کرایوتراپی بیش از گروه پدوفیلین بود؛ به طوری که می توان نتیجه گرفت که محصول پودوفیلین در درمان زگیل تناسلی، موثرتر از کرایو است و عوارض و احتمال عود کمتری نسبت به کرایوتراپی با نیتروژن مایع دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1710 تا 1717
لینک کوتاه:
magiran.com/p1468907 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!