اثر پورمورفامین بر بلوغ تخمک و بیان ژن های هیستون داستیلاز در تکامل جنین های پارتنوژنز گوسفند

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعاتی: پورمورفامین، آگونیست مولکول سونیک هدجی هاگ است که نقش مهمی در تنظیم فعالیت گیرنده ها و عامل رونویسی دارد.
هدف
در این مطالعه اثر پورمورفامین بر میزان بلوغ تخمک ها و بیان ژن های هیستون داستیلاز در جنین های پارتنوژنز گوسفند مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
نمونه های تخمدان گوسفند از کشتارگاه صنعتی پوریای شرق سال 1392 در استان ورامین تهیه و مجموعه کومولوس- تخمک در محیط حاوی 250 و 500 نانوگرم پورمورفامین و کنترل (بدون پورمورفامین) کشت داده شد. 22 ساعت بعد از بلوغ، سلول های کومولوس از تخمک ها جدا شده و برای ارزیابی بلوغ هسته ای و سیتوپلاسمی تخمک به ترتیب از رنگ آمیزی هوخست و سل تراکر بلو استفاده گردید. همچنین گروهی از تخمک ها وارد مرحله فعال سازی شده و تا مرحله بلاستوسیست کشت داده شد. تعیین میزان بیان ژن های1 Hdac، Hdac2 و Hdac3 به روش کمی بوسیله دستگاه (Real Time PCR(qPCR مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
در تحقیق حاضر در مقدار 500 نانوگرم پورمورفامین، علی رغم اینکه تاثیر معنی داری بر بلوغ هسته ای تخمک نداشت اما منجر به افزایش بلوغ سیتوپلاسمی تخمک شد. همچنین در گروه های تیمار یافته با پورمورفامین درصد زایگوت و بلاستوسیست به ازای هر کلیواژ در مقایسه با گروه کنترل معنی دار نشد. آنالیز qPCRنشان داد که در محیط حاوی250 نانوگرم پورمورفامین در مقایسه با گروه کنترل بیان ژن Hdac2-3 و Hdac1 به ترتیب افزایش و کاهش معنی دار پیدا کرد.
نتیجه گیری نهایی: بر طبق نتایج، پورمورفامین اثر مثبتی بر میزان بلوغ سیتوپلاسمی تخمک به نظر می رسد که مقدار 500 نانوگرم پومورفامین باعث القاء بلوغ سیتوپلاسمی تخمک می شود و یک عامل خوبی برای بهبود بلوغ سیتوپلاسمی تخمک است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1470088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!