کانی زایی تبخیری (انیدریت و سلستیت) و تاثیر آن بر کیفیت مخزنی زون های دولومیتی سازند آسماری، بخش شمالی فروافتادگی دزفول، جنوب غرب ایران

پیام:
چکیده:
سازند آسماری، به سن الیگوسن- میوسن زیرین، مهم ترین سنگ مخزن هیدروکربوری در جنوب و جنوب غرب ایران محسوب می شود. این سازند در میدان مورد مطالعه توالی مخلوطی از نهشته های کربناته (غالبا در بخش بالایی) و آواری (غالبا در بخش پایینی) است. بخش کربناته این سازند (به سن میوسن زیرین) که غالبا از رخساره های کم عمق و پرانرژی سدی و لاگونی تشکیل شده، به شدت متاثر از فرآیندهای دیاژنزی است. مطالعات ماکرومیکروسکوپی همراه با آنالیزهای متداول مغزه و ژئوشیمیایی نشان داد که در افق های دولومیتی، ایجاد فضاهای خالی بین بلوری و وجود فضاهای خالی بین دانه ای اولیه از یک سو و عملکرد فرآیندهای تراکم و کانی زایی تبخیری از سوی دیگر باعث تغییرات وسیعی در کیفیت مخزنی شده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کانی های تبخیری انیدریت و سلستیت بر خواص مخزنی افق های دولومیتی سازند آسماری انجام شده است. این پژوهش نشان داد که مقدار و نحوه گسترش کانی های تبخیری انیدریت و سلستیت، نقش بسیار مهمی در کنترل کیفیت مخزنی این سازند داشته است. بیشترین و موثرترین شکل گسترش انیدریت و سلستیت، اشکال سیمان پرکننده فضاهای خالی، فراگیر، جایگزینی و بعضا پرکننده شکستگی ها بوده است. در برخی نمونه ها سیمان تبخیری با اشغال حدود 40% فضاهای بین دانه ای (در مراحل اولیه تدفین) و بین بلوری، تخلخل و تراوایی افق دولومیتی را به نزدیک صفر کاهش داده است. اشکال نودولی اولیه و ثانویه، با وجود گسترش قابل توجه در همه رخساره ها، تاثیری بر کاهش کیفیت مخزنی سازند آسماری نداشته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!