بررسی اثر محافظتی ژل رویال همراه با ویتامینC بر اثرات تخریبی آنمی همولیتیک القاء شده توسط فنیل هیدرازین بر کیفیت اسپرم و پارامترهای سرمی موش های سفید آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کاهش جریان خون موجب تغییرات آسیب شناسی در عملکرد طبیعی بیضه و اسپرماتوژنز می شود، همچنین یون های آهن آزاد شده ناشی از لیزه شدن گلبول های قرمز و به دنبال آن افزایش یون های آهن در بافت بیضه ممکن است موجب استرس اکسیداتیو و اختلال در عملکرد دستگاه تولید مثل گردد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، تعداد 32 سر موش بالغ 20 تا 25 گرمی به 4 گروه تقسیم شدندکه شامل گروه کنترل دریافت کننده سرم فیزیولوژی با دز ml، IP) 2 /0)، گروه کنترل شم دریافت کننده فنیل هیدرازین (PHZ) با دزIP) g،100 mg/6)، گروه فنیل هیدرازین همراه با ویتامین C با دز mg/kg، IP) 250) و ژل رویال با دز mg/kg) 100) از طریق دهانی، و گروه دریافت کننده ژل رویال همراه با ویتامین C بودند. پس از 35 روز نمونه های خونی از طریق قلب جمع آوری شده و سطوح سرمی ظرفیت آنتی اکسیدانتی تام (TAC) و مالون دی آلدئید (MDA) مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین پارامترهای اسپرم شامل شمارش، تحرک، قابلیت زنده مانی، تراکم کروماتین و آسیب DNA اسپرم مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان دهنده کاهش معنی دار TAC بود که تجویز آنتی اکسیدانت ها توانسته بود از این کاهش جلوگیری کند. علاوه براین فنیل هیدرازین باعث افزایش سطح MDA در سرم شده بود. با این وجود تجویز آنتی اکسیدانت ها موجب کاهش آن در حیوانات گردید. در نهایت ویتامین C به همراه ژل رویال باعث افزایش معنی دار در کیفیت پارامترهای اسپرم گردید (P<0.05).
نتیجه گیری
بطور کلی، نتایج نشان داد که PHZ با القای استرس اکسیداتیو، موجب اختلال در پارامترهای اسپرم گردیده و ترکیب ویتامین C و ژل رویال به طور معنی دار باعث افزایش سطح TAC سرم شده و باعث بهبود پارامترهای اسپرم می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1474793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!