ارزیابی طبقه بندی کننده های LDA و LS-SVM برای تفکیک 52 حرکت و وضعیت دست به منظور کاربرد در پروتزهای مبتنی بر فعالیت الکتریکی عضلات

پیام:
چکیده:
طبقه بندی حرکت های اعضای دیستال با استفاده از سیگنال های الکترومایوگرام سطحی (sEMG) قسمت پروکسیمال، بخش مهمی در کنترل پروتزهای مایوالکتریک است. در بیشتر مطالعات قبلی، طبقه بندی تعداد محدودی از حرکت های دست مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله، از پایگاه داده ی NINAPRO که شامل داده های کینماتیک و sEMG فرد سالم برای 52 حرکت انگشت، پنجه و مچ دست است استفاده کرده ایم. در این مطالعه، عملکرد طبقه بندی کننده های LDA و LS-SVM با کرنل RBF، به ازای ترکیب های مختلف ویژگی ها مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا با پنجره گذاری به دو شیوه ی مختلف، بخش اصلی سیگنال جدا شد و هشت ویژگی زمانی مختلف (MAV، IAV، RMS، WL، E، ER1، ER2، CC) از آن استخراج گردید. سپس عملکرد هر یک از طبقه بندی کننده ها با هر کدام از این ویژگی ها و ترکیب های دوتایی و چندتایی آن ها مورد بررسی قرار گرفت. برای طبقه بندی کننده ی LDA بهترین میانگین دقت طبقه بندی، با شیوه ی پنجره گذاری به روش اول و ترکیب ویژگی های MAV (or IAV)+CC، 84/23 درصد محاسبه شد. این دقت برای طبقه بندی کننده ی LS-SVM با شیوه ی پنجره گذاری به روش دوم و ویژگی های IAV+MAV+RMS+WL، به مقدار 85/19درصد رسید.
زبان:
فارسی
صفحات:
412 تا 421
لینک کوتاه:
magiran.com/p1481946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!