برآورد شاخص کیفیت هوا و مخاطرات بهداشتی منتسب به PM10، PM2.5 و SO2 در هوای شهر یزد

چکیده:
سابقه و هدف

مطالعات اپیدمیولوژیک در دو دهه گذشته نشان می دهد، آلودگی هوا منجر به افزایش نارسایی های تنفسی، بیماری های قلبی عروقی، برونشیت مزمن و حتی مرگ و میر می شود. هدف این مطالعه برآورد شاخص کیفیت هوا ((AQI (Air Quality Indexو موارد ریسک ابتلا به بیماری های تنفسی، قلبی عروقی و مرگ زودرس ناشی از PM10، PM2.5 و SO2 شهر یزد در سال 1392 بوده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه اکولوژیک کیفیت بهداشتی هوا با شاخص AQI و اثرات بهداشتی PM10، PM2.5 و SO2 با نرم افزار AirQ مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

از بین سه آلاینده PM10، PM2.5 و SO2، بیش ترین موارد بستری در بیمارستان و تعداد موارد مرگ زودرس منتسب به PM10 460 و 283 مورد و کم ترین درصد نسبت منتسب و تعداد موارد مرگ زودرس منتسب به SO2، 29/0 درصد و 9 مورد به دست آمد که بیان کننده اثرات کوتاه مدت تماس با سه آلاینده هوا می باشد. کیفیت بهداشتی هوا در کم تر از 10 درصد روزهای سال، ناسالم (100<AQI) تعیین گردید. به طوری که بیش ترین مقدار AQI در فصول بهار و تابستان بود و آلاینده مسئول در 11 ماه PM10 و فقط در هفته اول فروردین ماه O3 بود.

استنتاج

مرگ زودرس کل و بیماری های تنفسی و قلبی عروقی منتسب به PM10، PM2.5 در شهر یزد بر اساس تحلیل نرم افزار AirQ قابل توجه می باشد. هم چنین کیفیت ناسالم هوای یزد در برخی روزهای سال می تواند ناشی از احتراق سوخت، وزش باد، ریزگردها و خشکی هوا باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1482133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!