بررسی دموگرافیگ وروش های موفق خودکشی اجساد معاینه شده در پزشکی قانونی ساری طی سال 1389- 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خودکشی درحال حاضر یکی از ده علت اول مرگ در جهان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی دموگرافیک و روش های خودکشی موفق در اجساد معاینه شده، در تالار تشریح پزشکی قانونی ساری طی سال های 89-88 انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی، وگذشته نگر است.متغیر های پژوهش شامل گروه های سنی وجنسی،محل خودکشی، وضعیت اشتغال وتحصیلات،سابقه بیماری،نحوه خودکشی، انگیزه و غیره با استفاده از ابزار پرسشنامه از میان فرمهای ارجاع اجساد به پزشکی قانونی، پرونده های بیمارستانی وفرم اظهارات اولیای متوفی جمع آوری و با استفاده از ابزار SPSS ویرایش 18مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
از مجموع 1537 جسد معاینه شده در طی سال های 88-89 تعداد 146مورد با تابلوی خودکشی معاینه گردید. که از نظر جنسیت 6/59% آن ها را زنان و 9/63% آن ها متاهل و 1/85% دارای تحصیلات زیر دیپلم و تا دیپلم می باشند. از نظر وضعیت اشتغال، 1/53% آنان زنان خانه دار و محل وقوع 5/92% از موارد خودکشی در منزل رخ داده است. تعداد 3/14% آنان سابقه بیماری روانی را ذکر می کنند. این بررسی هم چنین نشان می دهد 3/12% آن ها با استفاده از روش حلق آویز، 2/58% درصد به وسیله خودسوزی، 7/2% مسمومیت دارویی، 5.5% مسمومیت با سموم علف کش و ارگانو فسفره و9/19% با استفاده از قرص برنج اقدام به خودکشی نمودند. این بررسی هم چنین نشان داد زنان در 2/78% موارد با استفاده از روش خود سوزی، خودکشی نموده در صورتی که مردان در 8/43% موارد از طریق خوردن سموم و دارو، خودکشی نموده اند. از نظر علت و انگیزه اقدام به خودکشی بیشترین آن به تعداد 70 نفر (9/47%) نامعلوم و پس از آن 42 نفر (7/28%) اختلافات خانوادگی،20 نفر (7/13%) بیماری روانی،10نفر (2/8%) اعتیاد و تعداد 4 نفر (8/2%) بیکاری را به عنوان علت خودکشی ذکر کردند. آزمون آماری از نظر جنسیت و انگیزه خود کشی معنی دار است (018/0 =p).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد خودکشی تحت تاثیر فاکتورهای متعددی مانند؛ سن، جنس، میزان تحصیلات و حتی عوامل جغرافیایی و اجتماعی قراردارد. هم چنین خودسوزی در بین زنان جوان و متاهل شیوع قابل ملاحظه ای دارد. لذا انجام مطالعات اجتماعی در مناطق با شیوع بیشتر در زمینه علل خودکشی و روش های مورد استفاده (خصوصا خودسوزی) و هم چنین ایجاد سیستم ثبت کشوری رفتارهای خودکشی برای تدوین برنامه ملی پیشگیری از آن ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1485950 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!