پیش بینی کیفیت زندگی زنان متاهل بر اساس دانش و نگرش جنسی و صفات شخصیت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
زنان برخوردار از کیفیت زندگی بالا پایه های مستحکم زندگی خانوادگی سالم و توام با سعادت هستند. کیفیت زندگی ابعاد متفاوت سلامت و آسایش جسمی، روانی و اجتماعی زندگی افراد را در برداشته و متاثر از عوامل مختلفی می باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی کیفیت زندگی زنان متاهل بر اساس دانش و نگرش جنسی و صفات شخصیت انجام گرفت.
روش کار
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را زنان متاهل شهر رشت در سال 1394 تشکیل می دادند که150 مادر به روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، مقیاس عملکرد جنسی زناشویی و پرسشنامه صفات شخصیتی نئو استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در SPSS-16 استفاده گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بین دانش و نگرش جنسی با کیفیت زندگی زنان متاهل رابطه مستقیم معنادار (01/0p<)، بین صفات شخصیتی برونگرایی، انعطاف پذیری، دلپذیربودن و مسئولیت پذیری با کیفیت زندگی زنان متاهل رابطه مستقیم معنادار (01/0p<) و بین صفات شخصیتی روان رنجورخویی با کیفیت زندگی زنان متاهل رابطه معکوس معناداری وجود داشت (01/0p<). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 45 درصد از کل واریانس کیفیت زندگی زنان متاهل به وسیله دانش و نگرش جنسی و صفات شخصیت پیش بینی می شد.
نتیجه گیری
می توان نتیجه گرفت که با افزایش دانش و نگرش جنسی و داشتن صفات شخصیتی همچون برونگرایی، انعطاف پذیری، دلپذیربودن و مسئولیت پذیری بر سطح کیفیت زندگی زنان متاهل افزوده می شود و با داشتن صفات شخصیتی مثل روان رنجورخویی، سطح کیفیت زندگی زنان متاهل کاهش می یابد. بنابراین با توجه به اهمیت کیفیت زندگی زنان متاهل و نقش تعیین کننده دانش و نگرش جنسی و صفات شخصیت در پیش بینی آن، لزوم توجه به آگاهکردن زنان در رابطه با دانش و نگرش جنسی و پرورش صفات شخصیتی مطلوب ضرورت می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p1490876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!