تاثیر پیاسکلیدین بر القای کندروژنز از سلول های بنیادی مشتق از چربی انسان در داربست فیبرین

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسیب های بافت غضروف یکی از مشکلات موجود در کلینیک است و روش های درمانی رایج منجر به ترمیم کامل آسیب ها نمی شود. از این رو، مهندسی بافت در این جهت مورد توجه است. در مهندسی بافت از مواد زیستی، عوامل رشد و سلول مناسب استفاده می شود. از آن جایی که عوامل رشد مانند TGF-β (Transforming growth factor beta) منجر به هایپرتروفه شدن بافت غضروف تهیه شده می گردد، دستیابی به عوامل القا کننده ی مناسب تر ضرورت دارد. مطالعات نشان داده است که پیاسکلیدین بر کندروسیت های کشت یافته تاثیر مثبت داشته است. از این رو، در این تحقیق تاثیر پیاسکلیدین بر القای کندروژنز و غضروف سازی از سلول های بنیادی مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
نمونه های چربی از سه بیمار، طی جراحی لیپوساکشن به دست آمد. سلول های بنیادی مشتق از چربی (Adipose tissue-derived stem cells یا ADSCs) از بافت چربی استخراج و تا پاساژ سوم تکثیر داده شد. سپس، سلول ها در داربست فیبرین تحت تاثیر محیط کشت القای کندروژنیک به مدت 21 روز کشت داده شد. میزان تکثیر و بقای سلول ها با روش MTT [3-(4،5-dimethylthiazol-2-yl)-2،5-diphenyltetrazolium bromide] و میزان بیان ژن های اگریکان،کلاژن II و X با استفاده از تکنیک Real-time PCR (Real-time polymerase chain reaction) مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
میزان تکثیر و بقای سلول ها در داربست فیبرین، در گروهای مختلف، تفاوت قابل توجهی نداشت (05/0 < P)؛ اما میزان بیان ژن های کلاژن II و اگریکان تحت پیاسکلیدین به طور چشم گیری در مقایسه با گروه دارای TGF-β افزایش و بیان ژن کلاژن X به طور معنی داری کاهش نشان داد (01/0 > P).
نتیجه گیری
ترکیب پیاسکلیدین در روند القای غضروف سازی از سلول های بنیادی به طور کامل موثر است و بر کاهش هایپرتروفه شدن سلولی نیز تاثیر چشم گیری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1862 تا 1870
لینک کوتاه:
magiran.com/p1492716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!