بررسی تاثیر توانمندی حرفه ای بر کاربرد فاوا از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاربرد هدفمند ابزار فناوری در ارتقای عملکرد حرفه ای تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مولفه های موثر بر کاربرد حرفه ای فناوری ارتباطات و اطلاعات از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه در فرآیند تدریس و یادگیری است.
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی و پیمایشی مبتنی بر استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته است. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در 7 دانشکده (با وضعیت استخدامی پیمانی و رسمی) بودند که 128 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و از بین آنها 118 نفر اقدام به پاسخ گویی به یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت نمودند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه از طریق صاحبنظران و استادان بررسی و پایایی با آلفای کرونباخ 85% تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری همبستگی، توزیع کای دو (آزمون همگونی داده ها) و تحلیل واریانس و نرم افزار SPSS نسخه 20 صورت گرفت.
نتایج
یافته ها نشان داد بین توانایی کار با ابزار مبتنی بر فاوا و عملکرد حرفه ای مناسب با استفاده از آن در فرآیند آموزش در سطح معنا داری 05/0 و در سطح 01/0 ارتباط دارد. تفاوت در سطح کاربرد حرفه ای و رضایت مندی از تسهیلات در کاربرد فاوا به تفکیک نظرات اساتید در دانشکده های مختلف در سطح 05/0 و 01/0 معنادار نبود (584/0 =p). عامل سن و سابقه خدمت عامل معناداری در ایجاد تفاوت در نوع پاسخ دهی به هیچ یک از مولفه ها نبود.
نتیجه گیری
عنصر عملکرد حرفه ای در کاربرد فاوا را متناسب با داشتن توانایی های مهارتی و آشنایی با نحوه استفاده از آن درآموزش مورد توجه قرار داد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
83 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1493033 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!