تاثیر غلظت های مختلف پاکلوبوترازول بر کاهش اثرات تنش یخ زدگی در دو توده کوشیا (Kochia scoparia)

پیام:
چکیده:
کاربرد برخی از مواد شیمیایی مانند تریازول ها می تواند در تخفیف تنش های محیطی ازجمله سرما موثر باشد. به همین منظور آزمایشی به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. غلظت های مختلف پاکلوبوترازول (0، 10، 20 میلی گرم در لیتر) قبل از اعمال سرما در محیط ریشه روی گیاهچه های کوشیا تیمار شد و سپس گیاهان در شرایط کنترل شده در معرض دماهای یخ زدگی (0، 3-، 6-، 9-، 12- و 16- درجه سانتی گراد) قرار گرفتند. قبل از اعمال دماهای یخ زدگی قند محلول برگ، پرولین، فنل کل، رنگ دانه های فتوسنتزی و مهار فعالیت رادیکال DPPH (1،1-diphenyl-2-picrylhydrazyl) اندازه گیری شد. پس از اعمال دماهای یخ زدگی پایداری غشاء سلولی از طریق اندازه گیری نشت الکترولیت ها و درجه حرارت کشنده برای 50% نمونه ها بر اساس نشت الکترولیت ها (LT50el) تعیین شد. درصد بقاء و رشد مجدد گیاهان نیز سه هفته پس از بازیابی گیاهان در شرایط طبیعی تعیین شد. نتایج نشان داد که با کاهش دما تا 9- درجه سانتی گراد میزان نشت الکترولیت ها ثابت ماند و کاهش دما به 12- درجه سانتی گراد موجب افزایش شدید نشت الکترولیت ها گردید. همچنین درصد بقاء نیز تا دمای 9- درجه سانتی گراد تحت تاثیر قرار نگرفت ولی کاهش دما به 12- درجه سانتی گراد موجب کاهش معنی دار آن گردید. کاربرد پاکلوبوترازول باعث افزایش میزان کلروفیل a و b، مهار فعالیت رادیکال DPPH و درصد بقاء شد ولی میزان پرولین، کربوهیدرات های محلول، فنل کل و میزان نشت الکترولیت ها را کاهش داد. برهمکنش دما و توده بر مجموع رنگ دانه ها حاکی از افزایش آن ها در توده بروجرد در غلظت 20 میلی گرم در لیتر پاکلوبوترازول بود و میزان پرولین و کربوهیدرات ها در توده سبزوار و عدم کاربرد پاکلوبوترازول به طور معنی داری بیشتر از سایر تیمارها بود. درمجموع کاربرد غلظت های 10 و 20 میلی گرم در لیتر پاکلوبوترازول در شرایط یخ زدگی از کاهش شدید درصد بقاء ممانعت کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
319 تا 334
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1493468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!