بررسی اثرات آلودگی هوا بر مراجعه بیماران تنفسی به اورژانس بیمارستان در کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
احتمال می رود که با افزایش آلاینده های هوا میزان مراجعه بیماران تنفسی به اورژانس های بیمارستان ها افزایش یابد. در این مطالعه تاثیر آلودگی هوا بر میزان مراجعه بیماران تنفسی به یکی از بیمارستان های آموزشی بزرگ و ریفرال کرمان (بیمارستان افضلی پور) مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
در این مطالعه اکولوژیک اطلاعات تعداد بیماران تنفسی مراجعه کننده (ثبت شده با تشخیص آسم، برونشیت، پنومونی، آمفیزم یا بیماری انسدادی مزمن ریوی) به تفکیک جنس و سن از پرونده های بایگانی شده در اورژانس بیمارستان افضلی پور از اول سال 1385 تا آخر 1389 استخراج شد و با اندازه گیری های روزانه آلاینده ها (گرد و غبار، CO، SO2، NO، NO2، NOx،، O3) استعلام شده از سازمان حفاظت محیط زیست، در تاخیر های مختلف تا 50 روز و با سری های زمانی و رگرسیون منفی دو جمله ای در نرم افزار MiniTab نسخه 15 و Stata نسخه 11 مقایسه شد.
نتا یج: هیچ کدام از آلاینده ها همبستگی معنی دار و بزرگتر از 2/0 با میزان مراجعات بیماری های تنفسی به جزء ازن و دی اکسید گوگرد نداشتند. در مدل رگرسیون دو جمله ای منفی تنها افزایش گاز دی اکسید گوگرد در زنان افزایش معنی داری با مراجعات بیمارستانی نشان داد (051/2-004/1 CI95%) 436/1 = IRR
بحث و نتیجه گیری
احتمال دارد که بعضی از آلاینده ها در مقادیری که در هوای کرمان وجود دارد باعث افزایش مراجعات بیماران تنفسی به اورژانس های بیمارستان شود. اما لزوم انجام مطالعات بیشتر احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1494449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!