بررسی حساسیت و اختصاصیت روش سروتایپینگ در مقایسه با روش مولکولی در شناسایی انتروپاتوژنیک ای. کلای جدا شده از کودکان مبتلا به اسهال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
انتروپاتوژنیک اشرشیا کلای به عنوان یکی از مهمترین عوامل بیماریزای عفونی کودکان و عامل اسهال پایدار و مزمن در جهان است. این ارگانیسم دارای سروتایپ های مشخصی است که در کودکان ایجاد اسهال میکند. ژنی که برای شناسایی این باکتری استفاده می شود eae نام دارد. در آزمایشگاه های بالینی ایران برای تشخیص این پاتوتایپ از روش سروتایپینگ استفاده می شود ولی نشان داده شده است که می تواند منجر به نتایج مثبت کاذب شود. این مطالعه با هدف مقایسه روش سروگروپینگ و روش مولکولی برای شناسایی پاتوتایپ EPEC ای.کلای انجام شد.
روش کار
در این مطالعه تعداد 885 ایزوله ای. کلای که از تعداد 1387 نمونه کودکان مبتلا به اسهال جمع آوری شده بود بررسی شد. نمونه ها از لحاظ وجود سروگروه های EPEC توسط آزمون های سرولوژی بررسی شدند و شناسایی مولکولی انتروپاتوژنیک ای. کلای با استفاده از تشخیص ژن eae به وسیله PCR و پرایمرهای اختصاصی آن انجام شد.
یافته ها
از میان 885 ایزوله ای.کلای تعداد 35 ایزوله) 95 / 3 %(توسط یکی از آنتی سرم های گروه O مثبت شدند و به عنوان گونه مشکوک به EPEC در نظر گرفته شدند از این تعداد، تنها 10 مورد) 13 / 1 %(حاوی ژن eae بودند و این در حالی است که با استفاده از روش PCR 68 ایزوله) 68 / 7 %(از 885 ای. کلای حاوی ژن eae بودند و EPEC نامیده شدند. با توجه به این اطلاعات، حساسیت و ویژگی برای روش سروتایپ به ترتیب 7 / 14 % و 9 / 96 % بدست آمد.
نتیجه گیری
روش سروتایپینگ که برای تشخیص EPEC در آزمایشگاه ها به طور روتین استفاده می شود دارای نتایج مثبت و منفی کاذب فراوانی است و باید ترتیبی اتخاذ شود تا روش های مولکولی مورد اعتماد جایگزین این روش شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1497313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!