مقاومت به جنتامایسین در سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین جدا شده از دو بیمارستان در تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین) MRSA (به عنوان یک عامل بیماری زای بیمارستانی شناخته می شود که واجد توانایی ایجاد طیف وسیعی از عفونتها است. آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی از دسته ترکیبات ضد میکروبی هستند که جهت درمان عفونت های ناشی از استافیلوکوک ها استفاده می شوند. این مطالعه با هدف تعیین فنوتایپی و ژنوتایپی مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی در میان سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین جدا شده از 2 بیمارستان در شهر تهران در طی سالهای 1390 و 1391 به انجام رسیده است.
روش کار
در طی 1 سال، 575 سویه استافیلوکوکوس اورئوس بررسی شدند. مقاومت این سویه ها نسبت به اگزاسیلین و سفوکسیتین با استفاده از استانداردهای CLSI بررسی شد. سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین) MRSA (انتخاب شدند و مقاومت این سویه ها نسبت به 15 آنتیبیوتیک مختلف تعیین گردید. حداقل غلظت مهار کننده از رشد آنتی بیوتیک های اگزاسیلین، ونکومایسین و جنتامایسین به روش broth microdilution و حضور ژنهای mecA و pvl به روش PCR تعیین گردید. جهت انجام SCCmec و ccr تایپینگ از آزمونهای multiplex-PCR استفاده شد و حضور ژنهای مقاومت نسبت به آمینوگلیکوزیدها نشان داده شد.
یافته ها
در این مطالعه 127 سویه) 1 / 22 %(استافیلوکوکوس اورئوس نسبت به متیسیلین و سفوکسیتین مقاومت نشان دادند و واجد ژن mecA بودند. بالاترین میزان مقاومت نسبت به پنیسیلین) 100 %(، اریترومایسین) 91 %(، سیپروفلوکساسین) 90 %(، کانامایسین (86 %(، توبرامایسین) 84 %(و کلیندامایسین) 81 %(مشاهده شد و 60 % سویه ها نیز نسبت به جنتامایسین مقاوم بودند. همچنین تمای سویه ها نسبت به ونکومایسین، لینزولاید و کینوپریستین دالفوپریستین حساس بودند. سی و شش و - 32 درصد سویه ها از مقاومت بالایی) MIC بیش از 512 میکرگرم در میلی لیتر(نسبت به اگزاسیلین و جنتامایسین برخوردار بودند. SCCmec تایپ III و ccr تایپ 3 غالبترین تایپها در میان سویه ها بودند. فراوانی ژنهای aac(6’)-Ie+aph(2’)، ant(6)-Ia، an (4’)-Ia و aph(3’)-IIIa به ترتیب 77، % 55، % 50 % و 26 % بود. حضور ژن pvl تنها محدود به سویه های MRSA اکتسابی از جامعه) CA-MRSA (بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان دهنده شیوع سویه های MRSA مقاوم به آمینوگلیکوزیدها در بیمارستانهای شهر تهران است. این سویه ها که از مقاومت بالایی نسبت به سایر آنتی بیوتیک ها نیز برخوردار هستند واجد SCCmec تایپ III میباشند که نشان دهنده ماهیت بیمارستانی این سویه ها است. همچنین ظهور سویه های SCCmec تایپ IV واجد حساسیت بالا نسبت به تمامی آنتی بیوتیک ها به استثنای پنیسیلین که مستعد کسب مقاومت نسبت به عوامل ضد میکروبی هستند یک هشدار برای سیستم بهداشتی کشور است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1497315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!