میزان واقعی هپاتیتC فعال در داوطلبان بی علامت اهداءکننده خون اردبیل

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
ویروس HCV یک ویروس از نوع RNA تک زنجیره ای و از خانواده فلاوی ویریده است که عمدتا از طریق تماس با خون آلوده منتقل می شود. بعد از ابتلا به ویروس تقریبا 80 % مبتلایان به عفونت مزمن مبتلا می شوند. مطالعه حاضر برای تعیین میزان واقعی هپاتیت C فعال در اهداکنندگان خون انجام شده است.
روش کار
دریک مطالعه توصیفی مقطعی تمام نمونه های خون اهدا شده در شهرستان اردبیل طی سه سال که هر دو تست غربالگری الیزا برای HCV Ab وتست اختصاصی وتائید کننده RIBA در آنها مثبت شده بود بررسی شدند. برای تائید عفونت فعال از آزمون RT-PCR استفاده گردید.
یافته ها
کل 55262 نمونه خون اهدایی از 1388 تا 91 بررسی شد. در 60 مورد) 1 / 0 %(ازاین موارد،تست غربال گری ELISA برای HCV مثبت بود. تست اختصاصی RIBA در 19 مورد) 31 %(ازآنها مثبت گردید. تقریبا در 70 % موارد تست الیزا مثبت کاذب بود. در 19 نفر با تست مثبت RIBA تائید بیماری فعال واکنش پلیمراز زنجیره ای انجام ودر 12 مورد) 63 (وجود عفونت اثبات شد.
نتیجه گیری
احتمال مثبت شدن تست PCR درافرادبی علامتی که آزمون غربال گری الیزا در آنها مثبت است تقریبا 20 % می باشد. مثبت شدن تست RT-PCR، در 63 % از افرادی که دارای آنتی بادی واقعی علیه هپاتیت C هستند تست RIBA مثبت(نشانه بهبودی خودبخود در 37 % از افراد می باشد. قبل از اطلاق بیمار به افراد دارای تست الیزای مثبت، انجام تست های تشخیصی اختصاصی ضرورت دارد، زیرا احتمال تست مثبت کاذب الیزا وهم چنین بهبودی خودبخودی وجو دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1497330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!