تاثیر عنصر «مخدر افغان» بر امنیت ملی فدراسیون روسیه

پیام:
چکیده:
در دهه های اخیر افغانستان به عنوان یکی از مهم ترین تولیدکنندگان مواد مخدر در دنیا مطرح بوده است. ازاین رو، مسئله «مخدر افغان» و تاثیرات آن در ابعاد مختلف، یکی از نگرانی های کشورهای پیرامونی افغانستان ازجمله فدراسیون روسیه است. روسیه در هزاره جدید رشد خیره کننده ای را در میزان مصرف و تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر داشته است.
نوشتار حاضر تلاش کرده است تا با نگاه به سند راهبرد امنیت ملی روسیه تا سال 2020 به این پرسش پاسخ دهد که «تاثیر مخدر افغان بر امنیت ملی فدراسیون روسیه چگونه قابل تجزیه وتحلیل است»؟ پاسخ احتمالی به این پرسش این است که «مخدر افغان»، امنیت ملی و انسانی فدراسیون روسیه را مخدوش و هزینه های اقتصادی و امنیتی هنگفتی را به این کشور تحمیل نموده است. ازاین رو، روسیه آن را به مثابه یکی از تهدیدهای بیرونی علیه خود در نظر می گیرد. یافته های مقاله حاکی از آن است که روسیه و اروپای غربی نخستین بازار هدف «مخدر افغان» هستند و این بازار ارزشی بالغ بر میلیاردها دلار دارد. استعمال مواد از طریق تزریق خود مسبب شیوع بیماری هایی مانند اچ آی وی/ ایدز است که هزینه های اقتصادی فراوانی به این کشور تحمیل نموده است. مواد مخدر امنیت ملی و انسانی فدراسیون روسیه را مخدوش و هزینه های هنگفت اقتصادی و امنیتی را به این کشور تحمیل نموده است و حوزه هایی ازجمله بهداشت و سلامت، محیط زیست و حکمرانی خوب را تهدید می کند که جز مورد آخر، سایر موارد جزء تهدیدهای ذکرشده در سند راهبرد امنیت ملی روسیه هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!