رجیستر کردن تصاویر Optical Coherence Tomography دیسک نوری و تصاویر فوندوس با استفاده از الگوریتم های SURF و RANSAC

پیام:
چکیده:
مقدمه
رجیستر کردن تصاویر فرایندی است که در آن دو تصویر از یک ناحیه که دارای شرایط یا زمان های تصویربرداری متفاوتی هستند و یا با دستگاه های متفاوتی گرفته شده اند، برای دستیابی به اطلاعات دقیق تر و جزیی تر بر هم منطبق می شوند. هدف از انجام این مطالعه، رجیستر کردن تصاویر سه بعدی OCT (Optical coherence tomography) دیسک نوری و تصاویر فوندوس بود.
روش ها
داده های مطالعه ی حاضر با استفاده از دستگاه 3D-OCT1000 مدل Topcon از بیمارستان فیض اصفهان جمع آوری گردید و شامل تصاویر سه بعدی OCT دیسک نوری و دو بعدی رنگی فوندوس چشم بود. تحقیق بر روی 40 داوطلب با چشم طبیعی انجام گرفت. در اولین مرحله با میانگین گیری از سطوح تصاویر سه بعدی دیسک نوری، پروجکشن آن ها به دست آمد، سپس نقاط و بردارهای ویژگی رگ های استخراج شده ی تصاویر دو بعدی پروجکشن و بردارهای ویژگی با هم مطابقت داده شدند. با استفاده از الگوریتم RANSAC (Random sample consensus)، نقاط غیر تطابق با تخمین بهترین تابع تبدیل حذف گردید و در نهایت انتقال، مقیاس و زاویه ای که برای تغییر تصاویر OCT دیسک نوری به منظور رجیستر کردن با تصاویر فوندوس مورد نیاز بود، به دست آمد.
یافته ها
بهترین شاخص ها برای داده های مطالعه ی آستانه ی تطابق در روش SURF (Speeded-Up Robust Features) برابر با 100 و بیشینه ی فاصله ی بین نقاط در روش RANSAC برابر با 15 بود که خطای میانگین مربعات (Mean square error یا MSE) آن ها به ترتیب 0272/0 و 0268/0 به دست آمد. همچنین، به علت عدم وجود تبدیل پروجکشن حاضر بین داده های OCT و فوندوس و برای تخمین RANSAC، استفاده از تابع شباهت که تنها مقادیر انتقال، چرخش و مقیاس را تنظیم می نماید، به نتایج بهتری منجر خواهد شد. حاصل خطای کلی برای 40 داده ی چشم طبیعی با انتخاب مقادیر شاخص های بهینه، 0038/0 ± 0268/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
رجیستر کردن تصاویر پروجکشن OCT و تصاویر فوندوس رنگی، به طوری که بتوان اطلاعات تصویر OCT و تصویر فوندوس را ترکیب نمود، می تواند اطلاعات آناتومیک ارزشمندی از چشم در اختیار چشم پزشکان قرار دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
2026 تا 2035
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498856 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!