سنجش فعالیت ضد میکروبی باکتری های جداسازی شده از دریای خزر و شناسایی مولکولی سویه های دارای اثر ضد میکروبی

چکیده:
مقدمه
دسترسی آسان و استفاده گسترده از ترکیبات ضد میکروبی، به پیدایش مقاومت در میان میکروارگانیسم ها منجر شده است. بنابراین، غربال گری و شناسایی ترکیبات ضد میکروبی با اثر بخشی بالا از میکروارگانیسم های ساکن در محیط های مختلف امری ضروری است. استفاده از میکروارگانیسم ها برای اهداف زیست شناختی، آن ها را به عنوان یک ابزار موثر برای کنترل پاتوژن ها تبدیل کرده است. یکی از این میکروارگانیسم ها، باکتری استرپتومایسس گریزئوس است. هدف از مطالعه حاضر، جداسازی باکتری های آبزی با اثر ضد میکروبی بر پاتوژن های مقاوم گرم مثبت و گرم منفی و در نهایت، شناسایی مولکولی سویه های دارای اثر ضد میکروبی است.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر، 162 سویه از دریای خزر جداسازی شد. پس از کشت روی محیط اختصاصی میکروب ها، خاصیت ضد میکروبی باکتری های آبزی روی سویه های مرجع، سنجیده شد. 4 سویه که بیش ترین خاصیت ضد میکروبی را داشتند انتخاب و با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز و تعیین توالی ژن S rDNA16 به عنوان سویه جدید شناسایی و در بانک اطلاعات ژنی NCBI ثبت شد.
نتایج
از مجموع 162 نمونه جداشده، 4 باکتری بیش ترین فعالیت آنزیمی را داشتند، نتایج سنجش فعالیت ضد میکروبی آن ها نشان دادکه بیش ترین اثر ضد میکروبی را روی استافیلوکوکوس اورئوس و باسیلوس سوبتیلیس و کم ترین اثر را روی اشریشیاکلی و سودوموناس آئروجینوزا داشتند. در انتها، پس از تعیین توالی ژنی باکتری های دارای اثر ضد میکروبی، مشخص شد که سویه ها به استرپتومایسس گریزئوس متعلق هستند.
بحث و نتیجه گیری
در مطالعه حاضر 4 سویه باکتریایی دارای اثر ضد میکروبی شناسایی شد. با توجه به قدرت این سویه ها در کنترل رشد باکتری های پاتوژن مقاوم به آنتی بیوتیک می توان با خالص سازی بیشتر مواد ضد میکروبی این میکروارگانیسم ها در شرایط بهینه و کنترل شده، در صنایع دارویی و برای درمان پاتوژن های خطرناک از آن ها استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!