مقایسه رفتارهای جنسی و ارزیابی نقش شاخص سنی در مردان هم جنس گرای مصرف کننده و غیر مصرف کننده مت آمفتامین

چکیده:
مقدمه
مصرف مت آمفتامین می تواند سبب بیش کنش وری، فزون خواهی و ریسک پذیری جنسی در مصرف کنندگان گردد، این پیامد ها به ویژه در هم جنس گرایان شایان توجه است و زمینه ساز انتقال بیماری هایی از جمله HIV می باشد.
هدف
پژوهش حاضر در قالب طرحی علی مقایسه ای در حیطه مطالعات توصیفی و با هدف بررسی رفتار های پر خطر جنسی و ارزیابی نقش شاخص سنی در میان مردان هم جنس گرای مصرف کننده و غیر مصرف کننده مت آمفتامین ساکن شهر تهران صورت گرفت.
روش
بدین منظور 62 بیمار مرد هم جنس گرا در قالب دو گروه مصرف کننده (30 بیمار) و غیر مصرف کننده (32 بیمار) مت آمفتامین به روش زنجیره ای انتخاب و کاربندی شدند. رفتارهای جنسی در سه بعد افکار و لذت جنسی، فزون خواهی جنسی و رفتار های پر خطر جنسی توسط پرسشنامه رفتار جنسی تحت تاثیر مواد ارزیابی و به کمک آزمون واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
تحلیل داده ها بیانگر آن بود که هم جنس گرایان مصرف کننده مت آمفتامین در هر سه مولفه افکار و لذت جنسی، فزون خواهی جنسی و رفتار های پر خطر جنسی در گروه هم جنس گرایان مصرف کننده مت آمفتامین نسبت به گروه غیر وابسته به مت آمفتامین افزایش معناداری (01/0 >p) را نشان دادند اما از نظر شاخص سنی، ارتباطی بین سن و رفتار پر خطر جنسی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
هم جنس گرایان مصرف کننده مت نمونه ای منحصر به فرد هستند که گرایش بالایی به سمت رفتار جنسی پر خطر دارند. این یافته ها هم سو با پژوهش های گذشته بر اهمیت نقش مصرف محرک ها و به طور خاص مت آمفتامین در ایجاد رفتار های پر خطر جنسی تاکید دارند. کنترل مصرف مت آمفتامین می تواند نقشی حائز اهمیت در پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی ایفا نماید.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
273 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!