بررسی نتایج به دست آمده با تکنیک (Immunohistochemistry (IHC در ارزیابی افزایش بیان HER2 در بافت کارسینومای مهاجم مجرایی پستان با روش Fluorescence in situ hybridization (FISH)

چکیده:
مقدمه
کارسینومای پستان، شایع ترین سرطان در میان زنان است. ژن(HER2 (2-Human epidermal growth factor receptor یک پروتو انکوژن است که گیرنده ی تیروزین کیناز خانواده ی Epidermal growth factor receptor را کد می کند و افزایش بیان آن، در برخی موارد کارسینومای پستان دیده می شود. مطالعه ی حاضر، با هدف ارزیابی تکنیک (Immunohistochemistry (IHC در شناسایی موارد مثبت پروتئین HER2 به روش (Fluorescence in situ hybridization (FISH و بررسی ارتباط متغیرهای آسیب شناختی بالینی با بیان ژن HER2 انجام شد.
روش ها
طی یک مطالعه ی مقطعی در سال 1393، 190 نمونه از بیماران مبتلا به کارسینومای مهاجم مجرایی که نتایج IHC آن ها از نظر HER2 به صورت ++ یا +++ گزارش شده بود، جمع آوری و به روش FISH، میزان بیان HER2 بررسی شد. همچنین، ارتباط بین عوامل آسیب شناختی بالینی شامل سن، درجه ی تومور و وضعیت هورمون گیرنده با بیان ژن HER2 ارزیابی شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
از 190 نمونه ی مربوط به کارسینومای مهاجم پستان، از نظر HER2 در روش IHC، 160 نمونه ++ و 30 نمونه +++ بود. گیرنده ی استروژن (ER یا Estrogen receptor) در 2/64 درصد بیماران و گیرنده ی پروژسترون (PR یا Progesterone receptor) در 2/74 درصد آنان بیان شده بود. بلوک های مثبت روش FISH، از نظر HER2 در روش IHC، در 5/27 درصد ++ و 3/83 درصد +++ بود. موارد منفی گیرنده ی استروژن در بیماران HER2 مثبت، به طور معنی داری بیشتر بود (001/0 > P). بیماران HER2 مثبت از نظر گیرنده ی پروژسترون نیز بیشتر منفی بودند (013/0 = P).
نتیجه گیری
در این مطالعه نشان داده شد که روش IHC به تنهایی روش مناسبی برای ارزیابی بیان HER2 و تصمیم گیری جهت درمان با Trastuzumab حتی در موارد IHC برابر +++ نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
2321 تا 2326
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!