عوامل موثر بر پذیرش مدارک پزشکی الکترونیکی براساس تئوری های پذیرش فناوری اطلاعات: یک مطالعه مروری

چکیده:
مقدمه
مدارک پزشکی الکترونیکی، یکی از فناوری های نوین برای بهره برداری از اطلاعات سلامت است که به عنوان سیستمی با ارزش جهت دسترسی به اطلاعات بیمار در بیمارستان ها شناخته شده است و برای اجرای موفق آن مانند هر سیستم دیگری باید در ابتدا فاکتورهای موثر بر پذیرش و استفاده از آن را سنجید. هدف از این مطالعه بررسی نظام مند مقالات منتشر شده درباره عوامل موثر بر پذیرش مدارک پزشکی الکترونیکی براساس تئوری های پذیرش فناوری اطلاعات و شناسایی و دسته بندی عوامل موثر بر پذیرش این سیستم می باشد.
روش
این مطالعه از نوع مطالعات مروری نظام مند است که با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی معتبر نظیر، Google Scholar، Emerald، Science Direct، SID، Mag Iran، Iran Medex، Pub Med، که در محدوده زمانی 2004 تا 2014 انجام گردید، اطلاعات لازم از مقالات نیز در یک چک لیست جمع آوری گردیدند.
نتایج
در مطالعاتی که از تئوری های فناوری اطلاعات جهت بررسی عوامل موثر بر پذیرش مدارک پزشکی الکترونیکی استفاده نموده بودند، مدل TAM بیشتر از سایر مدل ها مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین عواملی نظیر نگرش نسبت به آسانی استفاده و نگرش نسبت به سودمندی، استفاده از مدل TAM و تاثیرات اجتماعی از مدل UTAUT بر پذیرش مدارک پزشکی الکترونیکی موثر می باشند.
نتیجه گیری
با توجه به این که نگرش به آسانی استفاده، نگرش نسبت به سودمندی استفاده و تاثیرات اجتماعی از مهم ترین عوامل موثر بر پذیرش مدارک پزشکی الکترونیکی می باشند، لذا پیشنهاد می شود در برنامه ریزی در جهت اجرای آن مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!