آینده پژوهی در سلامت: انتخاب بهترین مدل هوشمند مبتنی بر داده کاوی برای پیش بینی و تشخیص سرطان کبد در مراحل اولیه

چکیده:
مقدمه
سرطان اولیه کبد HCC)) پنجمین سرطان شایع در دنیا و سومین عامل مرگ و میر در جهان می باشد. علائم سرطان کبد پس از بروز به سرعت پیشرفت کرده و در صورت عدم تشخیص به موقع متاسفانه بقای عمر بیمار بسیار کم می گردد. یکی از مشکلات اصلی پیش روی متخصصین گوارش، پیش بینی و تشخیص زود هنگام سرطان کبد است. داده کاوی از روش هایی است که در این زمینه مورد استفاده واقع می گردد. هدف از انجام این مطالعه معرفی بهترین مدل هوشمند مبتنی بر داده کاوی برای پیش بینی و تشخیص سرطان کبد در مراحل اولیه می باشد.
روش
در مقاله حاضر با استفاده از روش مطالعه گذشته نگر، پرونده 516 بیمار مبتلا به سرطان کبد اولیه و ثانویه و 22 ریسک فاکتور، از هر بیمار، مورد بررسی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از 5 مدل داده کاویVFI Classifier، Regression Classifier، HyperPipes Classifier، Functional trees with logistic regression و Meta Muti Class Classifier تحلیل شدند. این مدل ها با یکدیگر مقایسه شدند.
نتایج
دقت، ویژگی، حساسیت و سطح زیر منحنی Rocمدل VFI Classifier به ترتیب 71/29%، 49%، 50% و 63/31% می باشد و این مدل به عنوان بهترین مدل هوشمند مبتنی برداده کاوی برای پیش بینی و تشخیص سرطان کبد در مراحل اولیه شناخته شد.
نتیجه گیری
در صورتی که مدل داده کاوی VFI Classifier به صورت صحیح طراحی شود، می تواند سرطان کبد را پیش بینی نماید یا آن را در مراحل اولیه تشخیص دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!