بررسی ارتباط مقاومت آنتی بیوتیکی با agr تایپ در استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین جدا شده از زخم سوختگی بیماران بستری در سطح شهر تهران

چکیده:
مقدمه
استافیلوکوک عامل عمده عفونت های اکتسابی از بیمارستان و جامعه محسوب می شود. این باکتری واجد یک سیستم تنظیم کننده گلوبال (accessory gene regulator) است که در تنظیم تعداد بیشماری از عوامل کلونیزاسیون و بیماری زایی و مقاومت آنتی بیوتیکی نقش دارد. استافیلوکوک همچنین چهار پلی پپتید اصلی دارد که متغیر بودن توالی های آن باعث می شود تا حداقل چهار گروه agr در استافیلوکوک اورئوس ایجاد شود. هدف این مطالعه تعیین ارتباط الگوی آنتی بیوگرام با الگوی agr تایپ ایزوله ها می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه، شناسایی استافیلوکوک اورئوس مقاوم متی سیلین از زخم های سوختگی با روش فنوتیپی و ژنوتیپی انجام گردید. همچنین الگوی مقاومت به آنتی بیوتیک های تایجی سیلین (TGC)، سیپروفلوکساسین (CIP)، اریترومایسین (E)، کلوگزاسیلین (CX)، کلیندامایسین (CD)، ایمی پنم (IMI)، کوتریموکسازول (SXT)، کانامایسین (K)، تیکوپلانین(TEC)، جنتامایسین (GM)، موپیروسین (MUP) و سفتریاکسون (CTR) نیز تعیین شد. agr تایپ ها با روشagr -locus PCR and ScaI RFLP انجام شد و با استفاده از نرم افزارSPSS ارتباط مقاومت آنتی بیوتیکی با agr تایپ مشخص شد.
نتایج
در این مطالعه تعداد 76 جدایه MRSA بررسی گردید. الگوی agr تایپ ها به ترتیب 6/75% تایپ I، 2/8% تایپ II، 4/5% تایپIII و 8/10% تایپ IV بود. مقاوم ترین agr تایپ نسبت به آنتی بیوتیک ها مربوط به تایپ I می باشد. از نظر آماری ارتباط معنی داری بین هر agr تایپ با آنتی بیوتیک ها مشاهده نشد و فقط بین آنتی بیوتیک های CX،E، CTR، SXT، GM، CIP و کلیه تایپ های agr رابطه معنادار وجود داشت (05/0P≤).
نتیجه گیری
ارتباط معناداری بین هر agr تایپ و مقاومت آنتی بیوتیکی مشاهده نشد ولی مشاهده ارتباط معنی دار بین مقاومت تعدادی از آنتی بیوتیک ها با کلیه تایپ های agr احتمالا مربوط به تعداد و منبع جداسازی باکتری یا مصرف بیش از اندازه این آنتی بیوتیک ها می باشد با توجه به اینکه لوکوس agr جزو ژن های بالا دستی می باشد لذا ممکن است با به کارگیری سیستم کروم سنسینگ بیشترین مقاومت دارویی را ایجاد کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!