اختلال عملکرد جنسی و مشکلات طبی زمینه ای در زنان یائسه

چکیده:
زمینه و هدف
عملکرد جنسی می تواند تحت تاثیر مشکلات طبی زمینه ای قرار گیرد. هدف از این مطالعه بررسی همبستگی مشکلات طبی و عملکرد جنسی در زنان یائسه بود.
روش بررسی
بررسی کنونی یک مطالعه توصیفی همبستگی مبتنی بر جامعه می باشد که بر روی 405 زن یائسه 40 تا 65 ساله در شهرستان چالوس و نوشهر از مهر 1392 تا اردیبهشت 1393 انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی چندمرحله ای بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه Female Sexual Function Index (FSFI) و یک پرسشنامه محقق ساخته به دست آمده و تحلیل آماری شد.
یافته ها
در افراد تحت مطالعه، 4/51% دارای بیماری طبی بودند. مشکلات قلبی-عروقی شایع ترین بیماری بود. 61% از افراد دارای اختلال عملکرد جنسی (FSD) بودند. FSD در افراد مبتلا به مشکلات طبی به طور معناداری بالاتر بود (037/0P=). نمرات حیطه های برانگیختگی (000/0P=)، ارگاسم (018/0P=)، رضایت (026/0P=) و نمره کلی FSFI (005/0P=) در افراد دارای مشکلات قلبی-عروقی و نمرات حیطه های تمایل (001/0P=)، برانگیختگی (006/0P=)، لغزنده سازی (010/0P=)، ارگاسم (004/0P=)، رضایت (022/0P=) و نمره کلی FSFI (017/0P=) در افراد دارای دیابت در مقایسه با افراد فاقد این مشکلات به طور معناداری کمتر بود. همچنین نمره حیطه درد در افراد دارای مشکلات عضلانی-اسکلتی در مقایسه با افراد فاقد آن کمتر بود (041/0P=) و به عبارتی در این حیطه شرایط نامطلوب تری داشتند. نمره حیطه رضایت در افراد دارای همسر دچار مشکلات طبی به طور معناداری کمتر بود (040/0P=).
نتیجه گیری
مشکلات قلبی-عروقی، دیابت و عضلانی-اسکلتی می توانند بر عملکرد جنسی زنان یائسه تاثیر منفی بگذارند. بنابراین در سیاست گذاری های سلامت زنان بایستی به کنترل این دسته از بیماری ها در جهت بهبود عملکرد جنسی آنان توجه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
798 تا 811
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506446 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!