تاثیرسلنیوم خوراکی بر موکوزیت ناشی از پرتودرمانی در بیماران دچار سرطان سر و گردن: یک مطالعه پایلوت دوسویه کور

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از انجام این مطالعه بررسی کارآیی سلنیوم خوراکی در تخفیف موکوزیت دهانی ناشی از پرتو درمانی در بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن بود.
روش
دراین مطالعه پایلوت دو سویه کور تصادفی شده، بیماران تحت پرتو درمانی به دلیل تومور اولیه در سر یا گردن با دارابودن حداقل 2 ناحیه درگیردر دهان به مطالعه دعوت شدند. بیماران به صورت تصادفی در یکی از گروه های دریافت کننده سلنیوم (400 میکروگرم روزانه) یا دارونما که روز قبل از پرتودرمانی شروع و تا3 هفته پس از درمان ادامه می یافت، قرار گرفتند. بررسی موکوزال هر هفته در طول پرتو درمانی انجام گردید. نسخه دوم سیستم درجه بندی NCI-CTC و سیستم نمره دهی Epstein برای ارزیابی موکوزیت استفاده گردید. حفره دهان به 14 ناحیه آناتومیکال و وابسته تقسیم و هفتگی ارزیابی شد. بر اساس شدت موکوزیت، هر منطقه طبق سیستم 4 تایی نمره دهی و میانگین نمره موکوزیت محاسبه گردید.
یافته ها
در مجموع، 35 بیمار وارد مطالعه شدند. میانگین نمره شدت موکوزیت در هر 3 هفته مورد بررسی در گروه سلنیوم نسبت به گروه دارونما کمتر بود. میانگین نمره موکوزیت در هفته های اول، دوم و سوم در گروه سلنیوم به ترتیب 28/0± 51/0 و 55/0 ±35/1و 34/0 ±75/1 و در گروه دارونما 81/0 ± 21/1و 43/0± 79/1 و 46/0± 08/2 بود. بر اساس آنالیز آماری Repeated measure ANOVA، افزایش قابل توجهی در موکوزیت بیماران گروه دارونما نسبت به گروه سلنیوم وجود داشت (019/0P=).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه از این تئوری که سلنیوم خوراکی می تواند به عنوان درمان موثر و قابل تحمل در جلوگیری از موکوزیت ناشی از پرتو درمانی استفاده شود، حمایت می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!