بررسی تطبیقی نسخه خطی مسالک و ممالک جرجانی و متن جهان نامه

چکیده:
این مقاله به بررسی تطبیقی کتاب جهان نامه نوشته محمد بن نجیب بکران و نسخه خطی مسالک و ممالک اثر ابوالحسن صاعد بن علی جرجانی، که در نیمه دوم قرن نهم کتابت شده است، می پردازد. از این بررسی تطبیقی معلوم می شود که جرجانی بسیاری از مطالب خود را از جهان نامه گرفته است و با این حال، به سبب بیشتر بودن نسخه های مسالک جرجانی نسبت به متن جهان نامه، می توان بعضی اغلاط متن و نسخه های جهان نامه را تصحیح کرد، ضمن آنکه از جهان نامه هم می توان در تصحیح متن مسالک جرجانی کمک گرفت.
تازه های تحقیق
نتیجه
بررسی تطبیقی متن مسالک و ممالک جرجانی با جهان نامه به روشن سازی این مسئله پرداخت که متن جرجانی در بعضی مواضع، هرچند اندک، دارای ضبط های درست تر و متفاوت تری نسبت به متن جهان نامه است. از این رو، به تصحیح و تنقیح مجدد آن یاری رسانده و تا حدی بدخوانی ها، بدفهمی ها و شکل نویسی های کاتب را جبران می کند، زیرا چنانکه گفته آمد، به نسبت نسخه های مسالک، از جهان نامه نسخه های چندانی احصا نگردیده است. تحقیق حاضر همچنین نشان می دهد که انتشار مسالک جرجانی نیز بایسته است و در تصحیح آن می توان از نسخه های جهان نامه کمک گرفت، زیرا که تصحیح این نسخه علاوه بر آنکه به احیای یکی از نسخه های پارسی کتابت شده در قرن نهم می انجامد، می تواند در متن شناسی تطبیقی متون تخصصی جغرافیایی و نشان دادن مشابهات آن متون کارآمد باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!