بررسی عوامل موثر بر پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاران براساس مدل اشاعه نوآوری راجرز: رویکرد تحلیل مسیر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش عملکرد مبتنی بر شواهد از ضروریات آموزش پرستاری است. بر این اساس شناخت عوامل موثر بر پذیرش آن جهت انجام مداخلات مطلوب و با کیفیت پرستاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در پرستاران براساس مدل اشاعه نوآوری راجرز انجام گرفته است.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است. نمونه های پژوهش 130 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های علوم پزشکی تهران در سال 1393 بودند. ابزار پژوهش شامل 4 پرسشنامه: ویژگی های فردی؛ دانش، نگرش و پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد؛ نوآوری فردی و ویژگی های درک شده عملکرد مبتنی بر شواهد بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) در نرم افزار SPSS V.19 و EQS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان داد که سن و سابقه کار پرستاران با دانش عملکرد مبتنی بر شواهد رابطه ای معنادار و معکوس دارد (به ترتیب 805/0-=r و 809/0-=r). نوآوری فردی با دانش رابطه مستقیم و معنادار دارد (776/0=r). همچنین، دانش با پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد رابطه ای مستقیم و معنادار و نسبت به متغیرهای دیگر بیش ترین تاثیر را بر پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد دارد (937/0=r). ویژگی های درک شده عملکرد مبتنی بر شواهد با نگرش و پذیرش رابطه ای معنادار و مستقیم داشتند (به ترتیب 898/0=r و 888/0=r). نگرش با پذیرش نیز رابطه ای مستقیم و معنادار داشت (869/0=r). یافته های تحلیل مسیر نشان داد که مدل با متغیرهای موجود دارای برازش مطلوب است (001/0>p).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه عوامل موثر بر پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد را نشان می دهد که می توان با شناخت آن ها گام های موثری در جهت پذیرش بیش تر آن در محیط های بالینی برداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!