موانع و تسهیل کننده های کار تیمی در مراقبت های بخش زایمان: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مهم ترین ارکان موفقیت در ارایه خدمات مناسب در بخش زایمان، کار تیمی خوب (بین متخصصان زنان و ماماها) است. از این رو مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر کار تیمی در بخش زایمان یکی از بیمارستان های دولتی شهر تهران انجام گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه کیفی با 9 نفر از ماماها و 4 نفر از متخصصان زنان که به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام یافته است. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته در سال 93-1392 در یکی از بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران جمع آوری و به روش تحلیل محتوای قراردادی تحلیل شد.
یافته ها
موانع و تسهیل کننده های کار تیمی در بخش لیبر دو مضمون پدیدار شده در این مطالعه بودند. طبقات اصلی مضمون موانع کار تیمی: مسایل زمینه ای (تضادهای بین حرفه ای، مسایل قانونی، دریافت مالی)؛ مشکلات فردی (مشکل جسمی، ویژگی های منفی شخصیتی، مسایل خانوادگی)؛ نقص توانایی و مهارت؛ (نداشتن توانمندی و انگیزه، ضعف آموزشی، تجربه کم) و سیستم مدیریتی سازمان یا خارج تیم (برنامه ریزی و سیاست گذاری نامناسب، ساختار سلسله مراتبی، عدم ارزشیابی تیم، بی عدالتی) و طبقات اصلی مضمون تسهیل کننده های کار تیمی: مدیریت داخلی تیم؛ (رهبر تیم، جوکاری، شفاف سازی ارزش گذاری فعالیت افراد، اجرای درست قوانین بالادستی) همکاری، همیاری و همدلی؛ (کمک و همکاری، همدلی و حمایت از هم) و ویژگی فردی لازم برای کار در تیم زایمان (روابط مناسب، ویژگی های مثبت شخصیتی)، بود.
نتیجه گیری
در این مطالعه، موانع و تسهیل کننده های کار تیمی در بخش لیبر به صورت جامع و در سطوح مختلف شناسایی شدند. براساس این یافته ها می توان مداخلاتی را جهت افزایش سطح کار تیمی طراحی و اجرا نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!