استفاده از پرسش نامه ی بررسی علایم اتونومیک در تشخیص نوروپاتی اتونومیک دیابتی

چکیده:
مقدمه
نوروپاتی اتونومیک دیابتی، یک عارضه ی شایع و جدی در ابتلا به دیابت می باشد. استفاده از پرسش نامه ی Survey of autonomic symptoms (SAS) برای غربال گری نوروپاتی اتونومیک دیابتی، یک روش جدید است. Sympathetic skin response (SSR) نیز یک روش الکتروفیزیولوژیک برای مطالعه ی سیستم عصبی اتونومیک است. با توجه به اهمیت دیابت و عوارض اتونومیک ناشی از آن، در این مطالعه، داده های به دست آمده از پرسش نامه ی SAS با SSR مقایسه شد.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی، بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به درمانگاه نورولوژی با حداقل یک علامت نقص عملکردی اتونومیک بررسی شدند. برای همه ی بیماران، پرسش نامه ی SAS تکمیل شد و روش SSR با استفاده از دستگاه Electromyography (EMG) انجام شد.
یافته ها
پرسش نامه ی SAS برای 135 بیمار مبتلا به دیابت با علایم نوروپاتی تکمیل شد. میانگین نمره ی به دست آمده از SAS برابر 62/12 ± 82/16 بود که رابطه ی معنی داری با سن و جنس بیماران نداشت. 60 بیمار (4/44 درصد) پاسخ SSR مثبت و 75 نفر (6/55 درصد) پاسخ SSR منفی داشتند. در بررسی با آزمون Independent t، ارتباط معنی داری بین پاسخ SSR با نمره ی SAS وجود داشت (001/0 > P). در آنالیز با Receiver operating characteristic curve (ROC curve)، مقدار عددی نمره ی SAS برابر با 5/9 با حساسیت (Sensitivity) 88 و ویژگی (Specificity) 70 درصد به عنوان نقطه ی برش (Cut-point) برای پاسخ SSR به دست آمد.
نتیجه گیری
به علت سادگی و راحتی پرسش نامه ی SAS، می توان از آن برای غربال گری بیماران در مراحل اولیه ی نوروپاتی اتونومیک دیابتی استفاده کرد؛ بدین منظور، به کارگیری نقاط برش به دست آمده مفید خواهند بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
2388 تا 2392
لینک کوتاه:
magiran.com/p1511340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!