ارزیابی کارآیی چند حشره کش بیولوژیک در کنترل خسارت و حمایت از پارازیتوییدهای کرم خوشه خوار انگور Lobesia botrana Lepidoptera: Tortricidae در تاکستان های ارومیه

چکیده:
کرم خوشه خوار انگور، Lobesia botrana آفت مهم تاکستان های ایران است. در این تحقیق تاثیر چند حشره کش با منشاء زیستی در کنترل خسارت کرم خوشه خوار انگور و حفاظت از پارازیتوییدهای لارو آن ارزیابی شد. تیمارهای آزمایشی شامل حشره کش میکروبی باکتری Bt (BTK)، حشره کش های گیاهی نیم آزال و بیووان، اختلاط BTK و نیم آزال، حشره کش فسفره رایج (بازودین) و شاهد بود. آزمایش در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 4 تکرار در یکی از باغ های انگور شهرستان ارومیه اجرا شد. ارزیابی کارایی تیمارها، 7 و 14 روز پس از اعمال تیمارها با استفاده از شاخص های درصد آلودگی خوشه ها و تعداد آشیانه لاروی در 100 خوشه انجام شد. نتایج حاصل نشان داد بین تیمارهای مورد بررسی از نظر شاخص های هدف در سطح احتمال یک درصد اختلاف معنی داری وجود دارد و بیشترین کارآیی در تیمارهای بازودین و بیووان مشاهده شد. درصد آلودگی خوشه ها در تیمارهای یادشده بدون اختلاف معنی دار به ترتیب 50/7 و 75/6 درصد و تعداد آشیانه های لاروی در 100 خوشه به ترتیب 75/11 و 00/12 بود. در مقابل حشره کش میکروبی BTK با 5/34 درصد آلودگی خوشه و 75/64 آشیانه ی لاروی در 100 خوشه، کمترین میزان کارآیی را در کنترل آفت داشت. درصد پارازیتیسم لاروی در تیمارهای BTK، نیم آزال، اختلاط BTK و نیم آزال، بیووان، بازودین و شاهد به ترتیب 6/9، 8/12، 9/13، 3/14، 0 و 6/14 درصد برآورد شد. براساس نتایج به دست آمده حشره کش بیووان می تواند برای کنترل کرم خوشه خوار انگور بدون تاثیر نامطلوب روی پارازیتوییدهای لاروی توصیه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1511827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!