ژن Outer membrane protein Dدر ایزوله های بالینی سودوموناس آئروژینوزا و نقش آن در مقاومت آنتی بیوتیکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سودوموناس آئروژینوزا شایع ترین عامل عفونت های بیمارستانی در بیماران بستری می باشد. پروتئین OprD یک پورین اختصاصی است که ورود آنتی بیوتیک های کارباپنم به درون باکتری را تنظیم می کند. فقدان پروتئین OprD سبب مقاومت سودوموناس آئروژینوزا به کارباپنم ها می گردد. در این مطالعه، حضور ژن outer membrane protein D(OprD) در باکتری های سودوموناس آئروژینوزا جدا شده از بیماران بستری در بیمارستان سوختگی قطب الدین شیراز بررسی گردید.
مواد و روش ها
از 250 نمونه زخم سوختگی بیماران بستری، 66 ایزوله سودوموناس آئروژینوزا جداسازی شد. ویژگی های سویه ها توسط تست های بیوشیمیایی مورد تائید قرار گرفت و تست آنتی بیوگرام به روش دیسک دیفیوژن انجام گردید. در انتها سویه های سودوموناس از نظر حضور ژن OprDبا روش PCR مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج
بیشترین میزان حساسیت جدایه های سودوموناس آئروژینوزا نسبت به دو آنتی بیوتیک کلرامفنیکل و کلیستین و بیشترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، جنتامایسین، سفوتاکسیم، سفتازیدیم، ایمی پنم، مروپنم، اریترومایسین مشاهده شد. با بررسی توسط PCR، 61% از جدایه ها واجد ژن OprD بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، موثرترین دارو در درمان عفونت های سودوموناس آئروژینوزا در بیماران سوختگی آنتی بیوتیک های کلرامفنیکل و کلیستین می باشند. حذف ژن OprD و موتاسیون در آن سبب مقاومت باکتری نسبت به داروهای کارباپنم می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
501 تا 507
لینک کوتاه:
magiran.com/p1511875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!